این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۵-۱۸

عنوان فارسی بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به منظور بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران انجام رگفته است. روش پژوهش در این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی، تطبیقی و موردی بود و جامعه پژوهش را دانشگاههای دارای مقطع کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی در کشورهای امریکا، انگلستان، استرالیاو ایران تشکیل می‌دادند. نمونه گیری از نوع غیراحتمالی آسان بود. گردآوری داده‌ها با استفاده از اطلاعات موجود در دانشگاههای مورد مطالعه توسط اینترنت و برقراری ارتباط بوسیله پست الکترونیکی با دانشگاههای مورد مطالعه صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که عنوان دوره در دو دانشگاه سیدنی و اسکولاستیکا مشابه می‌باشند. در کل دانشگاههای مورد بررسی واحدی در زمینه روش تحقیق ارائه می‌شد. ایران تنها دانشگاهی بود که در زمینه درسی آموزش، واحد ارائه می‌دادو در مقایسه با سایر دانشگاههای موردب ررسی تنها دانشگاهی بود که سیستم‌های اطلاعات بهداشتی و سازمان و مدیریت، واحدی ارائه نمی‌کرد. براساس یافته‌های حاصل الگویی پیشنهاد گردید و به نظرخواهی اساتید و متخصصان رشته گذاشته شد. بیش از نیمی از آنها در حد خیلی زیاد الگوی پیشنهادی را مناسب دانستند. بطور کلی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در ایران با سایر دانشگاهها متفاوت است و بهتر است بازنگری‌هایلازم درجهت نزدیکتر ساختن برنامه درسی این دوره و سایرمقاطع به استانداردهای دنیا و ارتقای حرفه‌ای انجام گیرد. در این راستا الگویی برای دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی ارائه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of the Curriculum in Master Degree of Medical Records (Health Information Management) in Several Selected Countries: and Modeling for Iran
چکیده انگلیسی مقاله This research has been done to study the M.S. Degree curriculum in medical records in several selected countries to present an appropriate model for Iran. The research method was comparative and cross-sectional. The research population included universites offering M.S. degree in medical records in the U.S.A, Australia, u.K. and Iran. Sampling method was nonprobability sampling. Data was gathered by internet & e-mail. Findings showed that the title of program was similar in Sydney & Scholastica universities. Ail of the programs had a course on research methodology. IUMS was the only university that had a course about training and in comparison with other universities was the only university that had no course about health information systems, management and organizaion. The curriculum model was proposed for Iran. The view points of medical records specialists and educators showed that more than 60% of them agree with the proposed model. The curriculum of M.S. degree in medical records in Iran was different in comparison with nther countuies. The model was proposed in order to improve the curriculum and to move Inward world changes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید جمال الدین طبیبی | sj tabibi


اباذر حاجوی | a hajavi


لیلا راننده کلانکش | l ranande klanksh



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات