این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۰
عنوان فارسی
همبستگی سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و پردازش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستانی دختر شهر ارومیه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اعتیاد به اینترنت، نوعی اختلال رفتاری است که اثرات مخربی بر زندگی افراد مبتلا دارد و این اختلال در بین نوجوانان و جوانان شیوع بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی بین سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و پردازش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستان های دختر شهر ارومیه است. روش کار: روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش-آموزان دختر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 1397-1396 بود. 375 تن به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل "پرسشنامه صبحگاهی- شامگاهی" (Morningness-Eveningness Questionnaire)،"پرسشنامه سبک های دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire)، "پرسشنامه پردازش هیجانی" (Emotion Processing Questionnaire) و "آزمون اعتیاد به اینترنت" (Internet Addiction Test)، انجام شد. روایی ابزار ها در مطالعات قبلی تأیید شده است. پایایی ابزارها به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ محاسبه شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین سنخ های شبانه روزی با اعتیاد به اینترنت همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد (437/0-). همچنین بین سبک های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد که سبک اجتنابی دارای بیشترین ضریب همبستگی است (292/0). از بین سبک های پردازش هیجانی، متغیرهای ناموزونی (241/0-)، تجزیه (329/0)، عدم کنترل تکانه (271/0-)، مزاحمت (389/0-) و سرکوبی (131/0-) همبستگی معکوس و معناداری با اعتیاد به اینترنت داشتند. بعلاوه، متغیرهای سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و سبک مزاحمت در مجموع توانستند 9/36 درصد از کل واریانس متغیر اعتیاد به اینترنت را تبیین کنند. نتیجه گیری: سنخ های شبانه روزی، سبک های دلبستگی و پردازش هیجانی، اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کنند. بنابراین، جهت کاهش اعتیاد به اینترنت، متولیان امور سلامت میتوانند با تمرکز بر روی متغیرهای پژوهش حاضر، ماهیت اعتیاد به اینترنت را بهتر درک کنند و جهت پیشگیری از ابتلای دانش آموزان دختر به این اختلال اقدامات لازم را بعمل آوردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اعتیاد به اینترنت، اختلال رفتاری، سبک زندگی سالم، دختران دبیرستانی.
عنوان انگلیسی
Correlation between Circadian Types, Attachment Styles and Emotional Processing Styles with Internet Addiction among the High School Girl Students of Urmia City
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Internet addiction is a behavioral disorder that has devastating effects on the lives of people with disabilities, especially female students. The aim of this study was to determine the correlation between boarding school types, attachment styles and emotional processing with Internet addiction among female high school students in Urmia. Methods: The research method of the present study was descriptive-correlation.The statistical population included all female eleventh grade high school students in Urmia in the academic year 2016-2017.375 people were selected by cluster random sampling method. Data collection instruments included "Morningness-Eveningness Questionnaire", "Attachment Styles Questionnaire", "Emotional Processing Questionnaire" and InternetAddictionTest". Validity has been confirmed in previous studies. The reliability of the instruments was calculated by the internal consistency method by calculating the Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed using SPSS. 21. Results:There is a significant inverse correlation between boarding school types and Internet addiction (-0.437).Also, there is a direct and significant correlation between attachment styles and Internet addiction, and the avoidance style has the highest correlation coefficient (0.292). Among the emotional processing styles, imbalance variables (-0.241), decomposition (-0.239), impulse control (-0.227), harassment (-0.389) and repression (-0.131)They had a significant inverse correlation with Internet addiction. In addition, the variables of circadian types, attachment styles, and harassment styles together were able to explain 36.9% of the total variance of the Internet addiction variable. Conclusions: Circadian types, attachment styles and emotional processing predict the internet addiction. Therefore, in order to reduce Internet addiction, health care providers can better understand the nature of Internet addiction by focusing on the variables of the present study and take the necessary measures to prevent female students from developing this disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internet Addiction Disorder, Behavioral disorder, Healthy Life Style, High School Girls.
نویسندگان مقاله
رنگین خوشخو | Rangin Khoshkhoo
Urmia University
دانشگاه ارومیه
علی عیسی زادگان | Ali Issazadegan
Urmia University
دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1525-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات