این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۷-۳۴

عنوان فارسی تحلیل سیر تطوّر مکاتب حدیثی امامیه (بر پایه نظریه ساختار انقلاب های علمی توماس کوهن)
چکیده فارسی مقاله یکی از مهمترین نظریاتی که در عصر اخیر درباره الگوواره سیر تحولات علوم مطرح شده، نظریه توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» است. نگارنده با مطالعه‌ای که در تاریخ حدیث شیعه داشته، سیر تحول مکاتب (پارادایم‌های) حدیثی شیعه را بسیار هماهنگ با مدلی که از جانب کوهن ارائه شده، دیده است. در اثر پیش رو، به شیوه کتابخانه‌ای، منابع فقهی و حدیثی شیعه مطالعه و اطلاعات لازم گردآوری شده‌ است و سپس با روش تحلیلی-توصیفی این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته‌اند و نشان داده شده که در هر دوره‌ای از ادوار حدیثی شیعه، مکتبی سلطه‌ای بلامنازع دارد (مرحله پارادایمی/ علم عادی)؛ اما با گذشت زمان هر یک از این مکاتب با نوعی بحران روبرو می‌شوند (مرحله بحران علمی) و در خلال این دوره، ایده‌های جدید درباره الگوی پذیرش روایات مورد توجه قرار می‌گیرند (مرحله انقلاب علمی)، که از میان آنها یکی مقبولیتی عام پیدا می‌کند و در نتیجه، مکتبی متفاوت جایگزین مکتب حدیثی پیشین می‌شود (مرحله تغییر پارادایم).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خبر واحد، مکاتب حدیثی، توماس کوهن، پارادایم، علم عادی، بحران علمی، انقلاب علمی.

عنوان انگلیسی An Analysis of the Evolution of Imami Hadith Schools (Based on the Theory of the Structure of Scientific Revolutions by Thomas Kuhn)
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important theories of the evolution of sciences in the latest era is that given in "The structure of scientific revolutions" of Thomas Kuhn. The author of the paper, having studied the history of Shiite hadith, has found the evolution of Shiite hadith schools (paradigms) very much in line with Kuhn model. In the following work, in a library-based method, the most important theories that have been proposed in recent times about the pattern of the evolution of science is Thomas Kohn's theory in the book "The Structure of Scientific Revolutions". The author with a study in the history of Shiite jurisprudential and hadith, reflecting and examining the necessary information collected by analytical-descriptive method, has shown that in each period of Shiite hadith periods, the school had an undisputed dominance ( the stage of being as a Paradigm / ordinary science); But over time, each of these schools faces a kind of crisis (stage of scientific crisis) and during this period, new ideas about the pattern of acceptance of narrations are considered (stage of scientific revolution), one of which finds general acceptance. As a result, a different school replaces the previous school of hadith (stage of paradigm shift). Keywords: Single News, Hadith Schools, Thomas Kohn, Paradigm, Ordinary Science, Scientific Crisis, Scientific Revolution.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد مصطفوی فرد | Hamed Mostafavi Fard
Assistant professo , Vali-e-Asr University of Rafsanjan
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان (نویسنده مسئول)

سیدکاظم طباطبایی پور | Seyyed Kazem Tabatabae Pour
Associate professor Ferdowsi University of Mashhad
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فروسی مشهد.


نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات