این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۳۹-۵۸

عنوان فارسی تحلیل و ارزیابی روش شناختی مدل حکمی- اجتهادی در تولید علوم انسانی اسلامی
چکیده فارسی مقاله مدل حکمی- اجتهادی یکی از مدل‌های ممکن در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی است، که مبتنی بر چارچوبی نظری و بر اساس روش‌شناسی اجتهادی، به تولید علم اسلامی اقدام می‌کند. در شرایطی کنونی که با سلطه علوم انسانی سکولار در فضای علمی کشور مواجهه ایم نیازمند تحقیقات گسترده در حوزه  ساخت مدل روش‌شناسی کارآمد در تولید علوم انسانی اسلامی هستیم. این پژوهش با مفروض گرفتن ضرورت اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی تولید علم اسلامی، کوشیده است به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مدل حکمی- اجتهادی بپردازد. کاربردی نمودن فلسفه در قالب فلسفه های مضاف، استفاده از روش اجتهاد در ساخت مکتب و نظام، اسلامی سازی اضلاع سه گانه علوم انسانی و... از مهمترین وجوه امتیاز این دیدگاه به شمار می­رود. ابهام در جمع میان پارادایم های روش شناختی، اشکال­درمعیارهای طولی و سه گانه شناخت و ابهام در نحوه دستیابی به نظام و مکتب و... از مهم ترین وجوه محدویت این مدل است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی روش شناختی،علوم انسانی اسلامی، روش اجتهادی،عبدالحسین خسروپناه، مدل حکمی-اجتهادی

عنوان انگلیسی A Methodological Analysis and Assessment of the Ḥikmī-Ijtihādī Model in the Production of Islamic Humanities
چکیده انگلیسی مقاله the ḥikmī-ijtihādī model is one of the possible models in the production of Islamic humanities, which produces Islamic science based on a theoretical framework and ijtihadi methodology. In the current situation that we are facing the dominance of secular humanities in the scientific space of the country, we need extensive research in the field of building an efficient methodological model in the production of Islamic humanities. Assuming the doctrinal, moral and cultural necessity of the production of Islamic science, this study has tried to study the ḥikmī-ijtihādī model in a descriptive-analytical method. Applying philosophy in the form of mixed philosophies, using the method of ijtihad in building schools and systems, Islamizing the three sides of the humanities, etc. are among the most important aspects of this view. Ambiguity among the methodological paradigms, problems in longitudinal and triple criteria of cognition and ambiguity in how to achieve the system and school, etc. are the most important aspects of the limitations of this model. Keywords: Methodological Assessment, Islamic Humanities, Abdolhossein Khosrowpanah, Ijtihādī Method, Ḥikmī-Ijtihādī Model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه عبدلی مسینانی | Marziyeh Abdoli Masinani
Phd from Islamic Maaref University
دانش‌آموخته دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی. u.abdoli@gmail.com


نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-575-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کلام جدید
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات