این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۷۳-۹۱
عنوان فارسی
پیامبر امّی از نگاه خاورشناسان و نقد آن
چکیده فارسی مقاله
اندیشۀ خاورشناسان دربارۀ باسواد بودن رسول خدا(ص) و اهداف و اغراض آنان از این ادعا قابل بررسی است. آنان دو دلیل بر مدعای خود اقامه کردهاند: یکی نوشتن کلمه «محمد بن عبدالله» از طرف رسول خدا (ص) در جریان صلح حدیبیه و دیگری دستور آن حضرت، به منظور آوردن کاغذ و دوات برای نوشتن نامه در روزهای پایانی عمر شریفشان. بررسی و نقد این دو دلیل و اثبات ناموجه بودن دلایل خاورشناسان بر این مسأله، موضوع پژوهش پیشروست. بررسی آموزش و کتابت رسول خدا(ص) از جنبۀ بشری و الهی چه قبل از بعثت و چه پس از آن و اعمال این توانایی قبل و بعد از بعثت از منظر دو گروه شیعه و سنی، ما را برای رسیدن به مسأله حاضر یاری میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، خاورشناسی، امّی، آموزش انسانی، آموزش الهی، کتابت، قرائت.
عنوان انگلیسی
Orientalists’ humanly untaught prophet
چکیده انگلیسی مقاله
This paper has studied orientalists' arguments for Prophet's awareness of reading and writing. Their claim has been founded on two historical narrations. As narrated, the Prophet has written the words Mohammad ibn a'bdollah down at the time of Hodaibiyah and at the end of his life he ordered the people around him to bring pen and paper to write some advices for them. Considering the Prophet's being divinely learned, his ability to write and performing the ability, both before and after his prophecy, would make the problem clear. Key words: orientalism, humanly untaught, humanistic teaching, divine teaching, writing, reading.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدمحمد مرتضوی |
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کلام قدیم
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات