این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۳۹-۵۸
عنوان فارسی
ساختگرایی و نظریه «حق معتَقَد» ابنعربی
چکیده فارسی مقاله
ساختگرایان شکل گیری تمام تجارب عرفانی را تحت تأثیر زمینههای پیشین ذهنی عارف، از جمله زمینههای اعتقادی می دانند. بررسی نظریه «حق معتقد» ابنعربی نشان می دهد که از نظر وی شهود حق در مراتب ابتدایی و متوسط تجارب عرفانی میتواند متأثر از زمینههای اعتقادی بوده و در قالب آنها شکل گیرد. در چنین مواردی الگوی معرفتشناختی ساختگرایی برای تبیین این تجارب مفید و کارساز خواهد افتاد. اما بنا بر همین نظریه، تجارب نهایی عرفانی، فناء و بقاء بعد الفناء، از دایره شمول این قاعده خارجند و عارف کامل میتواند حق را فارغ از قالبهای ذهنی- اعتقادیِ جزیی شهود کند؛ علاوه بر این در نظریه «حق معتقد»، امکان شهود حق در هر مرحلهای برخلاف توقعات اعتقادی وجود دارد. در حالی که در نظریه، ساختگرایی هیچ گونه تجربه عرفانی نمیتواند از قالبهای اعتقادی پیشین فاصله گرفته و از آنها فراتر رود. بنابراین الگوی معرفتی ساختگرایی از نظر ابنعربی عاجز از تبیین تجارب نهایی عرفانی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساختگرایی، زمینه مندی تجارب عرفانی، ابن عربی، حق معتقد، انسان کامل.
عنوان انگلیسی
Structuralism and Ibn Arabi's Theory of Haqq-i Mutaqad
چکیده انگلیسی مقاله
The structuralists are of the view that all mystical experiences are formed under the influence of mental backgrounds of the gnostic including their ideological backgrounds. A study of Ibn Arabi's theory of haqq-i mutaqad will lead us to conclude that in his view the intuition of the truth in preliminary level can be under the influence of ideological backgrounds and formed in their pattern. In these cases the epistemological model of structuralism for the explanation of these experiences will be useful and effective. But according to this theory final mystical experiences such as annihilation and subsistence and after annihilation cannot be contained in this rule. A perfect gnostic can observe the truth intuitively beyond particular ideological and mental patterns. Moreover, in the theory of haqq-i mutaqad it is possible to observe the truth at each level unlike ideological expectations, whereas in the theory of structuralism no mystical experience can precede ideological patterns. Therefore, epistemic model of structuralism in Ibn Arabi's view is unable to explain final mystical experiences. Key words: structuralism, background of mystical experiences, Ibn Arabi, haqq-i mutaqad, perfect man.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عطا انزلی |
حوزه علیمیه قم
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-20&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات