این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۲۴
عنوان فارسی
معنــا شنـاسـی حسن و قبـح
چکیده فارسی مقاله
معنای حسن و قبح اخلاقی، به عنوان کلیدی ترین مفاهیم اخلاقی، دیدگاههای متعددی را در میان اندیشمندان به میان آورده است. در این مقاله ضمن دسته بندی و توضیح انواع دیدگاه ها، به بررسی و نقد آنها می پردازیم. بر این اساس، ابتدا نظریه احساس گرایی را، به عنوان یکی از مشهورترین نظریات غیرشناختی، نقد کرده ایم و سپس به توضیح و نقد دیدگاه شهود گرایانه ج. ای.[1] مور، پرداخته ایم. در ادامه نظریات تعریف گرایانه در باب حسن و قبح را به دو دسته طبیعت گرایی و متافیزیکی تقسیم کرده و ضمن معرفی و نقد دیدگاه های طبیعت گرایانه، که طیف وسیعی از نظریات اندیشمندان مسلمان و غربی را شامل می شود، و همچنین ضمن نقد برخی از نظریات متافیزیکی، دیدگاه مورد قبول را ارائه کرده ایم.درنهایت طرح و نقد مغالطه طبیعت گرایانه می آید. طراح این مغالطه، ج. ای. مور، مدعی است که هرگونه تعریفی از حسن و قبح، اعم از تعاریف طبیعی یا متافیزیکی، تعریفی مغالطی است که وی آن را مغالطه طبیعت گرایانه می نامد. [1] G.Moore
کلیدواژههای فارسی مقاله
غیر شناخت گرایی، اصل تحقیق پذیری، شهودگرایی، تعریف گرایی، امر الهی، مغالطه طبیعت گرایانه.
عنوان انگلیسی
The Semantics of the Goodness and the Ugly
چکیده انگلیسی مقاله
There are different views concerning the meanings of the most important ethical concepts such as the goodness and the ugly. The author of this article while classifying various views and explaining them, tries to make a critical study of those views as well. Accordingly, first he goes on to examine critically the theory of emotionalists as one of the most important non-cognitive theories. Then he embarks on dealing with G. E. Moore's intuitionist view. He also classifies the descriptive theories on the goodness and the ugly into groups of naturalistic and metaphysic and criticizes them which includes those of Islamic and western thinkers. He further criticizes certain metaphysical views and put forward his own view. At the end he studies critically the naturalistic fallacy as proponed by G. E. Moore who holds that any definition of the goodness and the ugly including naturalistic and metaphysical is natural fallacy. Key words: non-cognitive, the principle of verification, intuitionism, descriptive, naturalism, naturalistic fallacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد حسین شریفی |
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-597-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات