این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۱۱۱-۱۳۲

عنوان فارسی تاثیر اسلام بر هنر ایران (مطالعه جامعه شناختی با تکیه بر آرا رابرت واثنو)
چکیده فارسی مقاله حکومت‌ ساسانی با سیستم حکومتی قدرتمند خود نتوانست در مقابل ورود اسلام مقاومت کند و با حمایت و پذیرش ایرانیان، اسلام راه خود به این سرزمین را باز کرد و منجر به تغییرات مهمی در زمینه‌های گوناگون شد. این پژوهش با هدف شناخت بیشتر فرهنگ و هنر دوران اولیه اسلامی در ایران، به این پرسش پاسخ می‌دهد که نقش شرایط اجتماعی و تغییر فرهنگی در شکل‌گیری هنر ایران قبل و بعد از اسلام چیست؟ روش تحقیق تحلیلی ـ تاریخی با رویکرد تبیینی ـ تطبیقی و گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای، با تکیه بر آرای رابرت واثنو صورت پذیرفته است. هنر ایرانی در دوران حکومت‌های مستقل، با احیای زبان فارسی و آفرینش شاهنامه، دوام یافت. در دوران بعد، با توجه به حرمت تصویرگری، هنر، گرایش به سادگی پیدا کرده و هنر اسلامی به‌تدریج شکل‌گرفت. به دلیل نداشتن اختلاف ریشه‌ای بین دو فرهنگ اسلامی و ایرانی، دو فرهنگ در کنار‌ یکدیگر قرار‌گرفته و هنر جدید ایرانی ـ اسلامی شکل گرفت. برطبق آرای رابرت واثنو جایگاه بافت‌های نهادی در تغییرات اجتماعی این دوران از مهمترین عوامل بوده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغییرفرهنگی، هنر اسلامی، ایران بعد از اسلام، رابرت واثنو.

عنوان انگلیسی A sociological study based on the views of Robert Wuthnow
چکیده انگلیسی مقاله The Sassanid government with its powerful system of government could not resist the entry of Islam and with the support and acceptance of the Iranians, Islam opened its way to this land and led to important changes in various fields. This study aims to better understand the culture and art of the early Islamic period in Iran. It answers the question that what is the role of social conditions and cultural change in the formation of Iranian art before and after Islam? This study implements an analytical-historical research method with an explanatory-comparative approach.  It collects data using library resources. It is based on the views of Robert Wuthnow. Iranian art lasted during the period of independent governments, with the revival of the Persian language and the creation of the Shahnameh. In the later period, due to the sanctity of illustration, art tended to be simple and Islamic art was gradually formed. Due to the lack of radical differences between Islamic and Iranian cultures, the two cultures were placed next to each other and a new Iranian-Islamic art was formed. According to Robert Wuthnow, the position of institutional contexts in the social changes of this period was one of the most important factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cultural Change, Islamic Art, Post-Islamic Iran, Robert Wuthnow.

نویسندگان مقاله صدیقه پورمختار | Sediqeh Pourmokhtar
PhD Student in Analytical and Comparative History of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

خشایار قاضی زاده | Khashayar Ghazizadeh
Assistant Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
استادیار گروه هنراسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1394-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات