این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۷۳-۹۴
عنوان فارسی
تحول و تطور طغراء در تمدن اسلامی
چکیده فارسی مقاله
طغراء واژهای اصالتاً ترکیست که در زبانهای عربی و فارسی نیز بهکار رفته است. در سنت دیرین حاکمان ترکِ ترکستان، طغراء بهمثابه نشانه نوشتاری معادل امضاء یا تأیید و صحّه نهادن بر حکم و دستور بود. بعدها با قدرتیابی ترکان در سرزمینهای شرقی اسلامی تا هند و شرق آسیا و بسط اقتدار سیاسی آنان در قلمروی عثمانی تا اقصای مغرب اسلامی و شرق اروپا، طغراء بهعنوان بخشی از تشکیلات اداری مسلمانان رواج تام و تمام یافت و دارای سازمانی خاص گردید. علاوه بر پیوستگی به دستگاه اداری مسلمانان که تا مرتبه اختصاص دیوانی به آن رشد کرد، طغراء جنبه هنری نیز یافت و بسیاری از هنرمندان خطاط و نقاش در آن به طبع آزمایی پرداختند و نمونههای ارزنده هنری را تا پایان امپراتوری عثمانی خلق کردند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد زمینهشناسی تاریخی به بررسی پیدایی و سیر تحول و تطور طغراء در تمدن اسلامی میپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طغراء، طغرایی (طغراکش)، دیوان طغراء، توقیع، تمغا، عثمانی.
عنوان انگلیسی
Transformation and Evolution of Monograms in Islamic Civilization
چکیده انگلیسی مقاله
Toghra (monogram) is an originally Turkish word that is also used in Arabic and Persian languages. In the ancient tradition of the Turkic rulers of Turkestan, monogram as a written sign was equivalent to signing or approving and validating a decree. Later, with the rise of the Turks in the Eastern Islamic lands to India and East Asia and the expansion of their political power in the Ottoman Empire to the Islamic Maghreb and Eastern Europe, the monogram became widespread as a part of the Muslim administrative organization and had a special system. In addition to joining the Muslim bureaucracy, which grew to the level of a diwani, monogram also found an artistic aspect, and many calligraphers and painters experimented with it and created valuable examples of art until the end of the Ottoman Empire. The present study uses the approach of historical contextology to investigate the emergence and evolution of monogram in Islamic civilization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Toghra, Toghraee, Toghra Diwan, Monogram, Tamgha, Ottoman.
نویسندگان مقاله
عباس احمدوند | Abbas Ahmadvand
Associate Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Shahid Beheshti University; Lecturer in Islamic studies
دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و مدرس دروس معارف اسلامی
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-355-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پیدایش و شکوفایی تمدن اسلامی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات