این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۰، صفحات ۳۳-۶۶
عنوان فارسی
سیر تحول شمایلنگاری رسول خدا (ص) در مکاتب نگارگری تاریخ میانه ایران
چکیده فارسی مقاله
شمایلنگاری رسول خدا (ص) یکی از مهمترین حوزههای هنر دینی است که در مکاتبنگارگری تاریخمیانه ایران کاربرد داشتهاست. این پژوهش قصد دارد ضمن شناسایی شاخصترین شمایلنگارههای پیامبر در مکاتب نگارگری، به این پرسش پاسخ دهد: چه تحولات ریختشناسانهای در شمایلنگاری پیامبر(ص) در تاریخ میانه ایران به وقوع پیوسته است؟ روش تحقیق تحلیلی ـ تطبیقی، شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای ـ اسنادی و نمونه گیری این پژوهش را برترین شمایلهای تاریخمیانه ایران که انتساب قطعی به دوره تاریخی مزبور و پیامبر اسلام داشته و کیفیت بصری و تنوع مضمونی مناسبی را دارا هستند، تشکیل میدهند. اغلب شمایلنگارهها در ادوار نخستین تاریخ میانه، دارای اشتراکاتی همچون چهرههای بدون نقاب، کاربرد هاله گرد دورسر، گزینهی رنگی محدود، ساختار عمدتاً ایستا و ساده و خلوص و بیپیرایگی عناصر بصری هستند؛ لیکن از عصر ایلخانی به بعد از سادگیشان کاستهشده و به ترفندهایبصری ممتازی همچون دقت در جزییات، چهره نقابدار، هاله آتشین، گزینه رنگی متنوع، جامگان فاخر، کشیدی اندام، پرداخت دقیق و ساختار پویا و منحنی، در اعصار تیموری و صفوی دستیافتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تاریخ میانه ایران، مکاتب نگارگری، شمایلنگاری، پیامبر اسلام.
عنوان انگلیسی
The Evolution of Iconography of the Holy Prophet Muhammad (PBUH) in the Schools of Miniature in the Middle History of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Iconography of the Messenger of God (PBUH) is one of the most important fields of religious art that has been used in the miniature schools of medieval Iranian history. This study intends to identify the most prominent icons of the holy Prophet (PBUH) in miniature schools and answer the question of "What morphological changes have taken place in the iconography of the Prophet (PBUH) in the middle history of Iran?" This study implemented an analytical-comparative research method using the library resources and documents. This research has sampled the top icons of the medieval Iranian history that have a definite attribution to the mentioned historical period and the Prophet of Islam. They also enjoy appropriate visual quality and thematic diversity. Most icons in the early Middle Ages have visual commonalities such as displaying unveiled figures, using round halos around the head, implementing limited color options, using mostly static and simple structures, and displaying the purity and serenity. However, since the Ilkhanid era, the simplicity of the icons was reduced and they gained excellent visual tricks in the Timurid and Safavid eras. More attention was paid to the details, such as presenting masked faces, using fiery halos, implementing various color options, displaying luxurious clothes and elongated limbs, applying precise polishing and using dynamic and curved structures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Middle History of Iran, Schools of Miniature, Iconography, Holy Prophet (PBUH)
نویسندگان مقاله
مریم سلیمانی | Maryam Soleimani
Master student of Art Research, Neishabour University
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه نیشابور
فرزانه فرخ فر | Farzaneh Farrokh Far
Assistant Professor, Art Research Department, Neishabour University
استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه نیشابور
اکرم محمودی | Akram Mahmoudi
Instructor, Neishabour University Painting Department
مربی گروه نقاشی دانشگاه نیشابور
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1275-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات