این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۳-۵۲

عنوان فارسی یک مدل بهینه سازی ریاضی برای زمان بندی کلاس های دانشجویان در شرایط کرونا زیستی
چکیده فارسی مقاله به‌دلیل شیوع گسترده بیماری کوید-19، بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان تصمیم گرفته‌اند که نیمسال آینده را به صورت مجازی برگزار کنند. در کشور ما هم، پیش­ بینی­ ها وضعیت قرمزی را برای برخی مناطق از لحاظ شیوع کرونا، نشان می­ دهد. با توجه به سکونت تعدادی زیادی از دانشجویان در این مناطق، برنامه‌ریزی نیمسال آینده  دانشگاه ­ها باید با تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی صورت پذیرد. طبق دستورالعمل­ های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نیمسال آینده باید به صورت دو شیوه شامل آموزش مجازی و آموزش حضوری به اجرا درآید. در آموزش حضوری با نیازمندی‌های فضای آموزشی و کلاس‌ها، دانشجویان  به دو زیررسته  (A) و (B) تقسیم می­ شود. دانشجویان هر رسته در هفته­ های متفاوتی در کلاس حضور خواهند یافت به گونه­ ای که اجرای پروتکل­ های بهداشتی در فضای آموزشی و کلاس­ ها امکان‌پذیر باشد. در این مقاله، برای تعیین تعداد دانشجویان و کلاس‌ها برای هر دو زیررسته (A)و (B) در آموزش حضوری، یک مدل بهینه­ سازی ریاضی به صورت برنامه‌ریزی غیرخطی با متغیرهای صحیح   پیشنهاد می­ شود. در تابع هدف مدل، توزیع دانشجویان در فضای آموزشی و کلاس­ ها در نظر گرفته شده است به گونه­ ای که حداکثر پراکندگی ممکن، به‌دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا میسر گردد. در این مدل، محدودیت­ های ظرفیت کلاس و همچنین محدودیت­ هایی برای برگزاری کلاس در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه)، روزهای فرد (یک­شنبه و سه‌شنبه) و روز چهارشنبه در نظر گرفته شده است. این مدل برای تخصیص کلاس‌ها در دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، پیاده‌سازی شده و استفاده از آن نتایج رضایت‌بخشی برای تصمیم­ گیرندگان به همراه داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع کرونا، آموزش حضوری، تخصیص کلاس، برنامه ریزی ریاضی

عنوان انگلیسی A Mathematical Optimization Model for Scheduling Student Classes in Corona-Living Conditions
چکیده انگلیسی مقاله Due to the widespread outbreak of Covid-19, many of the world's top universities have decided to hold the next semester virtually. In our country, too, the forecasts show a red situation for some areas in terms of corona prevalence. Due to the large number of students living in these areas, planning for the next semester of universities should be more focused on e-education. According to the instructions of the Ministry of Science, Research and Technology of Iran, the next semester should be implemented in two ways, including e-learning and face-to-face education. In face-to-face education with the requirements of the educational space and classrooms, students are divided into two sub-disciplines A and B. The students in each category will be present in the class in different weeks so that it is possible to implement health protocols in the educational space and classrooms. In this paper, to determine the number of students and classes for both sub-disciplines A and B in face-to-face education, a mathematical optimization model in the form of nonlinear programming with integer variables is proposed. In the objective function of the model, the distribution of students in the educational space and classrooms is considered in such a way that the maximum possible dispersion is possible to prevent the spread of coronary heart disease. In this model, class capacity constraints as well as constraints for holding classes on even days (Saturday, Monday), odd days (Sunday and Tuesday) and Wednesday are considered. This model has been implemented for allocating classes in the Faculty of Statistics, Mathematics and Computer of Allameh Tabataba'i University and its use has brought satisfactory results for decision makers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Corona Prevalence, Face-To-Face Education, Class Assignment, Mathematical Programming.

نویسندگان مقاله حسن رشیدی | H. Rashidi
Faculty of Statistics, Mathematics and Computer, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، تهران


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1810-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات