این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۵-۳۰

عنوان فارسی مدل سازی چند هدفه زمان بندی درس های دانشگاهی با در نظر گرفتن دوره تناوب دو هفته ای: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله تهیه جدول زمان‌بندی درس­ های دانشگاهی یک فرآیند تصمیم­ گیری بسیار زمانبر است که در هر نیمسال تحصیلی در مراکز آموزش عالی و با در نظر گرفتن محدودیت­ های بسیاری انجام می­ شود. در این تحقیق، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی خطی چندهدفه برای زمان‌بندی درس­ های دانشگاهی ارایه شده است. تابع هدف این تحقیق شامل سه تابع کمینه ­سازی مجموع اختلاف زمان آغاز و پایان کلاس ­ها در هر روز برای گروه­ های مختلف دانشجویان، بیشینه­ سازی مطلوبیت حاصل از ارایه درس­ ها و کمینه ­سازی تعداد درس­ هایی است که فاصله بین جلسه­ های آن­ ها کمتر از یک روز است. محدودیت‌های مساله شامل محدودیت‌های مربوط به عدم تداخل برنامه‌ی استادان، کلاس‌ها و دانشجویان و همچنین محدودیت­ های مربوط به نحوه ارایه درس ­های مختلف است. در مدل پیشنهادی تحقیق، نحوه ارایه درس­ های سه واحدی با دوره تناوب دو هفته­ ای در نظر گرفته شده است. در پایان، کارایی مدل پیشنهادی تحقیق با استفاده از نرم‌افزار گمز برای یک مثال واقعی نشان داده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل سازی چندهدفه، بهینه‌ سازی، زمان بندی درس های دانشگاهی، دوره تناوب دو هفته ای.

عنوان انگلیسی Multi-Objective Modeling of University Course Schedules Considering a Two-Week Periodicity: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Preparing a timetable for university courses is a very time-consuming decision-making process that is done in each semester at higher education centers with many restrictions in mind. In this research, a multi-objective linear mathematical model for scheduling university courses is presented. The objective function of this research includes three functions as minimizing the total of the difference between the beginning and end of classes per day for different groups of students, maximizing the usefulness of presenting courses and minimizing the number of courses that the distance of their sessions is less than one day. The restrictions include restrictions on the non-interference of professors, classes, and students' curricula, as well as restrictions on how different courses are presented. In the proposed model, the method of presenting three-unit courses with a two-week period is considered. Finally, the performance of the proposed model using GAMS software is shown for a real example.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Multi-Objective Modeling, Optimization, Scheduling of University Courses, Two-Week Periodicity.

نویسندگان مقاله سکینه بیگی | S. Beigi
Department of Industrial Engineering, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran
دانشگاه کوثر بجنورد، گروه مهندسی صنایع، بجنورد

الهام بصیری | E. Basiri
Department of Mathematics and Applications, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran
دانشگاه کوثر بجنورد، گروه ریاضیات و کاربردها، بجنورد


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1647-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات