این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۳۷-۵۸
عنوان فارسی
بهکارگیری الگوریتم رقابت استعماری دو هدفه برای مسیریابی خودروهای امدادی با در نظر گرفتن خرابی مسیر و خرابی خودروها
چکیده فارسی مقاله
توسعه شتابان شهرها و ازدیاد روز افزون جمعیت شهری در دهه های اخیر، برنامه ریزی، مدیریت و کنترل شهرها را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است. این مشکل در زمان وقوع بحران های طبیعی و به ویژه زمانی که با ناهنجاری های اجتماعی همراه می شوند، بسیار پیچیده تر می گردد. از اینرو مسیریابی خودروهای امدادی در شرایط بحران از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش، مساله مسیریابی خودروهای امدادی با در نظر گرفتن خرابی مسیر و خرابی خودروهای امدادی همراه با یکسری محدودیت های عملیاتی بررسی می شود. در این پژوهش یک مدل ریاضی دو هدفه برای خرابی مسیر و خرابی خودرو در نظر گرفته شده است. در تابع هدف اول، مجموع نرخ مشتریان از دست رفته ناشی از ازدحام در تسهیلات و انسداد مسیرهای ارتباطی کمینه میگردد. همچنین تابع هدف دوم، میانگین زمان های سفر در واحد زمان را کمینه می سازد. همچنین این رابطه میزان کارایی (احتمال خرابی) خودرو مورد استفاده را نیز نشان میدهد. در ادامه، مدل پیشنهادی پژوهش را در ابعاد مختلف با استفاده از الگوریتم های ژنتیک دو هدفه و الگوریتم رقابت استعماری دو هدفه با نرمافزار MATLAB حل نموده و کارایی آن را با شاخصهای شش گانه مورد ارزیابی قرار میدهیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت بحران، مسیریابی، خودروهای امداد، الگوریتم رقابت استعماری دو هدفه، الگوریتم ژنتیک دو هدفه
عنوان انگلیسی
Using Imperialist Competitive Algorithm For Routing Relief Vehicles Considering Road Breakdown and Vehicle Breakdowns
چکیده انگلیسی مقاله
The rapid development of cities and the increasing urban population in recent decades have made urban planning, management and control more difficult. This problem becomes much more complicated at the time of natural disasters, especially when accompanied by social anomalies. Hence, it is important to ride emergency aid vehicles in crisis situations. In this research, the issue of riding vehicles is considered, taking into account the failure of the route and the failure of rescue vehicles, along with a number of operational constraints. In this study, a two-objective mathematical model for road failure and vehicle failure is considered. In the first objective function, the total amount of customers lost due to congestion in facilities and obstruction of communication paths is minimized. Also, in the second objective function, the average of trip times per unit of time is minimized. It also shows the performance (likelihood of failure) of the used vehicle. In the following, the proposed model was solved for several problems in different dimensions using the two-objective colonial competition meta-heuristic algorithm with MATLAB software and the results were compared with the two-objective genetic algorithm.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Crisis Management, Routing, Relief Vehicles, Two-Objective Imperialist Competitive Algorithm, Two-Objective Genetic Algorithm
نویسندگان مقاله
خداکرم سلیمی فرد | Kh. Salimidard
Faculty of Business and Economics, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
محمد حسین کبگانی | M. H. Kabgani
دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
نشانی اینترنتی
http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1134-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات