این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۳۵

عنوان فارسی حل مساله تخصیص اسکله‌ها با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی واکنش شیمیایی بهبودیافته
چکیده فارسی مقاله پایانه‌های کانتینری مکان‌هایی هستند که، محموله‌ها با استفاده از تجهیزات خاص از نقطه‌ای به نقطه‌ی د‌‌یگر منتقل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مسایل در برنامه‌ریزی عملیات ساحلی در پایانه‌های کانتینری، مساله برنامه‌ریزی پهلوگاه یا اسکله است، که تأثیر به‌سزایی در برنامه‌های جرثقیل‌ها، محوطه، انبار و مسیریابی کامیون‌ها دارد. این پژوهش شامل یک مدل برنامه‌ریزی پهلوگاه، با رویکرد برنامه‌ریزی هم‌زمان چند اسکله در یک بندر می‌باشد. برای حل این مدل، از الگوریتم بهبودیافته واکنش شیمیایی استفاده شده است. الگوریتمCRO، یک الگوریتم موثر برای جستجو راه حل‌های بهینه یا نزدیک بهینه است. این الگوریتم دارای جمعیت متغیر است که گاها الگوریتم را کند کرده و یا برخی عملگرهایش را غیرقابل استفاده می‌نماید. در این پژوهش تلاش شده تا جمعیت الگوریتم در بازه مناسبی حفظ شود. برای ارزیابی روش پیشنهادی، نتایج زمان‌بندی حاصل از روش پیشنهادی را با سه الگوریتم DE،GA  و PSO  بررسی می‌کنیم. با کاهش انتظار کشتی‌ها بندر مورد نظر می‌تواند با افزایش جلب رضایت شرکت‌های کشتیرانی در رقابت با بنادر، موفق‌تر عمل نموده و بهره‌وری و سود‌‌دهی بالاتری داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایانه‌های کانتینری، برنامه‌ریزی پهلوگاه، تخصیص اسکله، الگوریتم واکنش شیمیایی.

عنوان انگلیسی Solving Dock Allocation Problem Using Improved Chemical Reaction Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله Container terminals are places where cargo is transported from point to point using special equipment. One of the most important issues in planning coastal operations at container terminals is the issue of the planning of the embankment or quay, which has a significant impact on crane, yard, warehouse and truck routing programs. This research involved a basin planning model with a multi-pier simultaneous planning approach in a port. An improved chemical reaction algorithm was used to solve this model. The CRO algorithm is an effective algorithm for searching for optimal or near optimal solutions. This algorithm has a variable population that sometimes slows down the algorithm or renders some of its operators unusable. In this study, it is attempted to keep the population of the algorithm in proper range. To evaluate the proposed method, we investigate the scheduling results of the proposed method with three algorithms DE, GA and PSO. By reducing ship expectations, the port in question can be more successful in competing with nearby ports by increasing the satisfaction of shipping companies and delivering higher productivity and profitability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Container Terminals, Planning a Hangout, Pier Allocation, Chemical Reaction Algorithm.

نویسندگان مقاله محمد سرایی | M. Saraei
Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک

پروانه منصوری | P. Mansouri
Department of Computer Engineering, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
علوم کامپیوتر، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1701-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات