این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۷، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۸
عنوان فارسی
تحلیل تجهیزات ترافیکی کلانشهر اصفهان با استفاده از تکنیک مولتی مورا
چکیده فارسی مقاله
اهداف و زمینهها: یکی از مولفههایی که کیفیت زندگی شهری را تحت تاثیر خود قرار میدهد، نماگرهای مرتبط به تجهیزات ترافیک و حمل و نقل است و تحلیل مباحث مربوط به توسعه پایدار در شهرها بدون توجه به نماگرهای ترافیک و حمل و نقل غیرممکن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- مقایسهای است و با بهرهگیری از تکنیک مولتی مورا به تحلیل نماگرهای مرتبط به تجهیزات ترافیک و حمل و نقل در مناطق 15 گانه کلانشهر اصفهان مبادرت شده است. وزن شاخصهای مرتبط با تجهیزات ترافیک و حمل و نقل در کلانشهر اصفهان از طریق مدل آنتروپی شانون محاسبه شده است و این وزنها در تکنیک مولتی مورا به کار گرفته شدهاند. با استفاده از رویکردهای سه گانه تکنیک مولتی مورا مانند رویکرد سیستم نسبت، رویکرد نقطه مرجع، رویکرد ضربی کامل به تحلیل نماگرهای مرتبط با تجهیزات ترافیکی و حمل و نقل در کلانشهر اصفهان مبادرت شده است. یافتهها: در رویکرد سیستم نسبت بیشترین امتیاز y به منطقه 10 شهر اصفهان (0/4010) و کمترین امتیاز به منطقه 11 شهر اصفهان (0/0278) تعلق داشته است. بیشترین امتیاز رویکرد نقطه مرجع به منطقه 8 کلانشهر اصفهان تعلق داشته است و مناطق 5، 11، 12 و 14 کمترین امتیاز رویکرد نقطه مرجع را به دست آوردند. در رویکرد ضربی کامل منطقه 6 کلانشهر اصفهان بیشترین امتیاز را و مناطق 5، 9، 11، 12، 14 و 15 کمترین امتیاز را به دست آوردند. نتیجهگیری: اختلاف امتیازات بهدستآمده از رویکردهای سهگانه (سیستم نسبت، نقطه مرجع، ضربی کامل) تکنیک مولتی مورا و ترکیب این سه رویکرد با استفاده از نظریه تسلط، نشاندهنده وجود نابرابری در زمینه تجهیزات ترافیکی و حمل و نقل در مناطق 15گانه کلانشهر اصفهان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجهیزات ترافیکی،تکنیک مولتی مورا،نظریه تسلط،کلانشهر اصفهان،
عنوان انگلیسی
Analysis of Traffic Equipment in Isfahan Metropolis Using Multimoora Technique
چکیده انگلیسی مقاله
Aims & Background: One of the components that affect the quality of urban life is indicators related to traffic and transportation equipment, and it is impossible to analyze issues related to sustainable development in cities without considering traffic and transportation indicators. Methodology: The present study is the analytical-comparative type, and using the multimoora technique has been analyzed indicators related to traffic and transportation equipment in 15 Regions of the Isfahan metropolis. The weights of the indicators related to traffic and transportation equipment in the Isfahan metropolis have been calculated through the Shannon entropy model. These weights have been used in the multimoora technique. Using three approaches of multimoora technique such as ratio system approach, reference point approach, complete multiplication approach, the analysis of indicators related to traffic equipment and transportation in Isfahan metropolis has been undertaken. Findings: In the ratio system approach, the highest y-score belonged to Region 10 of Isfahan (0.4010), and the lowest score belonged to Region 11 of Isfahan (0.0278). The highest score of reference point approach belonged to Region 8 of Isfahan metropolis, and Regions 5, 11, 12 and 14 obtained the lowest score of reference point approach. In the complete multiplication approach, Isfahan metropolitan Region 6 had the highest score and Regions 5, 9, 11, 12, 14 and 15 obtained the lowest score. Conclusion: Investigating the differences in the scores obtained from the three approaches of multimoora technique, i.e., the ratio system approach, reference point approach, complete multiplication approach, and the combination of these three approaches using the dominance theory indicates the existence of inequality in traffic equipment and transportation in 15 Regions of Isfahan metropolis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Traffic Equipment,Multimoora Technique,Dominant Theory,Isfahan Metropolis
نویسندگان مقاله
محمود اکبری | M. Akbari
Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Literature and Humanities, Yasouj University, Yasouj, Iran
گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
برنامهریزی شهری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات