این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۳۵۵-۳۶۶

عنوان فارسی اولویت‌بندی مؤلفه‌های رفتاری گردشگران در راستای افزایش رضایت‌مندی از شهرهای مقدس؛ مطالعه موردی شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله اهداف و زمینه‌ها: گردشگری مذهبی به‌عنوان یکی از پر رونق­ترین انواع گردشگری مورد توجه بسیاری از برنامه­ریزان و مدیران شهرهای مقدس واقع شده ‌است. گردشگران از موثرترین گروه‌ها در برنامه‌ریزی شهرهای مقدس هستند و ضروری است که در برنامه‌ها و سیاست‌های برنامه‌ریزان شهری، رفتار گردشگران دیده شود، زیرا برنامه‌ریزی شهرهای مذهبی منطبق با رفتار گردشگران منجر به کسب رضایت‌مندی ایشان می‌شود. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های رفتاری گردشگران شهر مشهد در جهت کسب رضایت‌مندی ایشان بود. روش‌شناسی: این پژوهش توصیفی در تابستان 1398 در گردشگران شهر مشهد انجام شد. 384 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و پرسش‌نامه محقق‌ساخته را پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای اولویت‌بندی از آزمون فریدمن بهره گرفته شد. یافته‌ها: مؤلفه وفاداری مربوط به بعد رضایت با میانگین 4.80، مؤلفه تصویر ذهنی مربوط به بعد نگرش با میانگین 4.35 و مؤلفه نیازها مربوط به بعد انگیزه با میانگین 4.18 بیشترین و مولفه‌های تعهد با میانگین 3.46 و مشارکت با میانگین 3.28 کمترین تاثیر را بر برنامه‌ریزی شهری داشتند. نتیجه‌گیری: برای کسب رضایت‌مندی بیشتر گردشگران که نتایج آن می‌تواند به‌ صورت مشارکت‌پذیری و تعهد و وفاداری به شهر مقصد نمود پیدا کند، شناسایی دقیق و جامع رفتار گردشگران در شهر مقصد باید مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان شهری واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار، رضایت‌مندی، گردشگران مذهبی، مشهد

عنوان انگلیسی Prioritizing the Behavioral Components of Tourists to Increase Satisfaction with the Holy Cities; Case Study of Mashhad, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Amis: Religious tourism is considered one of the most prosperous tourism types by many planners and managers of holy cities. Tourists are one of the most influential groups in planning holy cities, and it is necessary to see tourists' behavior in the plans and policies of urban planners because planning holy cities by the behavior of tourists lead to their satisfaction. Therefore, this study aimed to identify and prioritize tourists' behavioral components in Mashhad to obtain their satisfaction. Methodology: This descriptive study was conducted in the summer of 2019 in tourists in Mashhad. 384 people were randomly selected and answered the researcher-made questionnaire. Confirmatory factor analysis was used to analyze the data, and the Friedman test was used to prioritize. Findings: The loyalty component related to the satisfaction dimension with an average of 4.80, the mental image component related to the attitude dimension with an average of 4.35 and the needs component related to the motivation dimension with an average of 4.18 had the most and the commitment components with an average of 3.46 and participation with an average of 3.28 had the least impact on urban planning. Conclusion: To gain more satisfaction with tourists, the results of which can be reflected in participation, commitment, and loyalty to the destination city, accurate and comprehensive identification of tourist behavior in the destination city should be considered by managers and urban planners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavior, Religious Tourists, Satisfaction, Mashhad

نویسندگان مقاله پری ناز حسنی | Parinaz Hassani
Department of Urban Planning, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

سید مسلم سیدالحسینی | Seyed Moslem Seyedolhosseini
Department of Urban Planning, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

هادی سروری | Hadi Sarvari
Department of Urban Planning, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

تکتم حنایی | Toktam Hanaee
Department of Urban Planning, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-11-960-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گردشگری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات