این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۶۳، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی اثربخشی طرح‌واره‌درمانی بر تنیدگی والدگری و سخت‌رویی روان‌شناختی مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرح واره درمانی بر میزان تنیدگی والدگری و سخت رویی روان شناختی مادران کودکان 6 12 ساله ی با اختلال طیف اتیسم در سال 1398 بود. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم در شهر اندیمشک بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ی شاخص تنیدگی والدگری )آبیدین، 1995 ( و سخت رویی روان شناختی )کوباسا، مدی و کوهن، 1982 ( بود. ابتدا پیش آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش طرحواره درمانی قرار گرفت. این جلسه ها به صورت گروهی و هفتگی برگزار شد. در پایان، هر دو گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که برنامه طرح واره درمانی موجب کاهش تنیدگی والدگری و افزایش سخت رویی روان شناختی مادران شده است ) 001 / .)P< 0 نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش طرح واره درمانی، یک درمان مؤثر برای کاهش تنیدگی والدگری و ارتقاء سخت رویی روان شناختی و به طور کلی بهبود سلامت روان افراد می باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اُتیسم، تنیدگی والدگری، سخت رویی روان شناختی، طرحواره درمانی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Schema Therapy on Parental Stress and Psychological Hardiness of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: The aim of present study was to investigate the effectiveness of schema therapy on parental stress and psychological hardiness of mothers of children with autism spectrum disorder in 2019. Method: This semi-experimental study was conducted as pre-test and post-test with control group. Statistical population included all mothers of children with autism spectrum disorder in the city of ANDIMESHK. From among these mothers, 30 mothers were randomly selected and put into the experimental and control groups of 15 persons each. The parenting stress index (Abidin, 1995) and psychological hardiness questionnaire (Kobasa, Maddi & Kahn, 1982) was the instrument of this study. First, the pretest was conducted on the two groups. Then, the experimental group was exposed to an eight-session training of group schema therapy these sessions were weekly held in group. At the end, the post-test was applied on both groups. Results: The results of covariance analysis indicated that schema therapy has significantly decreased parenting stress and increasing psychological hardiness and there is a significant difference between the experimental and control groups in the psychological hardiness and parenting stress of the mothers of children with autism spectrum disorder (P< 0.001). The mean of stress in the experimental group was lower than the mean of the control group. Also, the psychological hardiness in the experimental group was higher than that of the control group. Thus, the effectiveness of schema therapy on increasing psychological hardiness and decreasing the level of parental stress of mothers of children with autism spectrum disorder was confirmed. Conclusion: Based on the results of the effectiveness of schema therapy approach on childbearing stress and psychological stubbornness of mothers of children with autism spectrum disorder, it can be concluded that schema therapy training is an effective treatment to promote psychological stubbornness and reduce parental stress and generally improve mentally healthy.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Autism, Parental Stress, Psychological Hardiness, Schema Therapy

نویسندگان مقاله نسیم شهام | Nasim Shaham
M.A. Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran
کارشناس ارشد گروه روان‌شناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

کبری کاظمیان مقدم | Kobra Kazemian Moghadam
Assistant Professor Department of Psycology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

همایون هارون رشیدی | Homayoon Haroon Rshidi
Assistant Professor Department of Psycology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2521-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات