این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۶۲، صفحات ۳۷-۴۸
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی و بازی درمانی گروهی بر اضطراب و حرمت خود دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی، از شایع ترین اختلال های کودکان است که سازگاری کلی زندگی را مختل می کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی گروهی و نقاشی درمانی بر اضطراب و حرمت خود دانش آموزان پسر با اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی در مقطع ابتدایی انجام شده است. روش: پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی بود که به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان با اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی نواحی 1 و 2 سنندج در سال تحصیلی 98-99 بود که در 3 گروه 15 نفری قرار گرفتند. آزمودنی های گروه یکم، یک دوره 10 جلسه ای به صورت 2 جلسه در هفته تحت مداخله بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. آزمودنی های گروه دوم نیز 10 جلسه تحت مداخله نقاشی درمانی قرار گرفتند، در حالی که آزمودنی های گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. در این پژوهش برای گردآ وری داده ها از پرسشنامه حرمت خود کوپراسمیت ) 1967 ( و پرسشنامه اضطراب اسپنس نسخه ی کودکان ) 1999 ( استفاده شد. برای تحلیل داده ها، تحلیل کوواریانس تک متغیری به کار رفت. یافته ها: نتایج نشان داد که که بازی درمانی گروهی نسبت به نقاشی درمانی، تأثیر بیشتری در کاهش اضطراب دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی دارد. همچنین یافته ها نشان داد، بازی درمانی گروهی بر افزایش حرمت خود مؤثر بود، اما نقاشی درمانی تأثیری نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان از بازی درمانی گروهی و نقاشی درمانی در جهت کاهش اضطراب و افزایش حرمت خود دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی با اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی به عنوان یک روش درمانی استفاده کرد. واژه های کلیدی: اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی، اضطراب ، بازی درمانی گروهی، حرمت خود، نقاشی درمانی
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیشفعّالی، بازیدرمانیگروهی، نقاشیدرمانی، عزتنفس، اضطراب
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of painting therapy and group play therapy on anxiety and self-esteem of students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (AD/HD)
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Purpose: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common disorders in children that disrupts the overall adjustment of life. The aim of this study was to compare the effectiveness of group play therapy and painting therapy on anxiety and self-esteem of students with ADHD. Method: The research was an applied research that was conducted by quasi-experimental method with a pre-test -post-test design with a control group. The statistical population included students with ADHD in educational Districts 1 and 2 of Sanandaj in the academic year of 2019-2020, who were divided into 3 groups of 15 people. The subjects in the first group underwent group play therapy intervention, for a period of 10 sessions. The subjects of the second group also underwent 10 sessions of painting therapy intervention, while the subjects of the control group did not receive any intervention. In this study, Self-esteem Questionnaire (Coopersmith, 1967) and Spence Anxiety Questionnaire (1999) were used to collect data. Univariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results showed that group play therapy had a more effect on reducing anxiety in primary school male students with ADHD than painting-therapy. The findings also showed that group play therapy was effective in increasing self-esteem, but painting therapy was not effective. Conclusion: According to the obtained results, group play therapy and painting therapy can be used as a treatment method to reduce anxiety and increase self-esteem of primary students with ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Anxiety, attention deficit /hyperactivity disorder (AD/HD), group play therapy, painting therapy, self-esteem
نویسندگان مقاله
پرویز باقری | parviz bagheri
payamnor Qazvin
پیام نور قزوین
مجید یوسفی افراشته | majid yousefi afrashte
Zanjan univercity
دانشگاه زنجان
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1870-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات