این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۳۹-۵۴

عنوان فارسی بررسی سطح دانش، نگرش و شیوه‌های تغذیه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان گلستان
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف از این پژوهش بررسی سطح دانش، نگرش و شیوه‌های تغذیه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان گلستان بود. جامعه آماری این تحقیق را کلّیّه دانشجویان پسر و دختر دانشگاه‌های پیام نور استان گلستان تشکیل ‌می‌دادند. پس از ترجمه پرسش‌نامه استاندارد (پارمنتر و واردل 1999) و تعدیل برخی از سوال‌ها با نظرخواهی از متخصّصین روائی صوری، و پایایی آن با استفاده ازآلفای کرونباخ (دانش 78/0 و برای نگرش 74/0) به دست آمد. سپس بر اساس جدول اودینسکی 415 پرسش‌نامه بین دانشجویان توزیع و جمع‌آوری گردید. برای تحلیل داده‌ها، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد (05/0p≤). نتایج تحقیق نشان داد، سطح دانش، دانشجویان رشته تربیت ‌بدنی بالاترین و مدیریّت بازرگانی، پایین‌ترین رتبه را دارد. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه مشخّص کرد که تفاوت معنا‌داری در سطح دانش بین رشته‌های تحصیلی وجود ندارد. هم‌چنین تفاوت معنا‌داری بین سطح دانش آزمودنی‌های مرد و زن مشاهده نشد. میزان سطح نگرش مدیریّت بازرگانی و تربیت بدنی بالاترین و علوم تربیتی پایین‌ترین رتبه را داشت. تفاوت معنا‌داری در سطح نگرش تغذیه‌ای بین رشته­ها وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنا‌داری بین دانش و نگرش؛ و نگرش و شیوه تغذیه‌ای دانشجویان پسر و دختر وجود دارد. اگر بتوان بالا بودن سطح دانش دانشجویان رشته تربیت بدنی نسبت به سایر رشته‌ها را به گذراندن واحد‌های مربوط به تغذیه نسبت داد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و یا برنامه‌های آموزشی تغذیه‌ای در دانشگاه و حتّی ارائه دروس مربوط به تغذیه برای دانشجویان می‌تواند روشی برای ارتقای دانش این افراد باشد و بر نگرش و رفتارهای تغذیه‌ای آن‌ها تاثیر مثبت داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی بررسی سطح دانش، نگرش و شیوه‌های تغذیه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان گلستان
چکیده انگلیسی مقاله چکیده هدف از این پژوهش بررسی سطح دانش، نگرش و شیوه‌های تغذیه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان گلستان بود. جامعة آماری این تحقیق را کلّیّة دانشجویان پسر و دختر دانشگاه‌های پیام نور استان گلستان تشکیل ‌می‌دادند. پس از ترجمة پرسش‌نامة استاندارد (پارمنتر و واردل 1999) و تعدیل برخی از سوال‌ها با نظرخواهی از متخصّصین روائی صوری، و پایایی آن با استفادة ازآلفای کرونباخ (دانش 78/0 و برای نگرش 74/0) به دست آمد. سپس بر اساس جدول اودینسکی 415 پرسش‌نامه بین دانشجویان توزیع و جمع‌آوری گردید. برای تحلیل داده‌ها، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد (05/0p≤). نتایج تحقیق نشان داد، سطح دانش، دانشجویان رشتة تربیت ‌بدنی بالاترین و مدیریّت بازرگانی، پایین‌ترین رتبه را دارد. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه مشخّص کرد که تفاوت معنا‌داری در سطح دانش بین رشته‌های تحصیلی وجود ندارد. هم‌چنین تفاوت معنا‌داری بین سطح دانش آزمودنی‌های مرد و زن مشاهده نشد. میزان سطح نگرش مدیریّت بازرگانی و تربیت بدنی بالاترین و علوم تربیتی پایین‌ترین رتبه را داشت. تفاوت معنا‌داری در سطح نگرش تغذیه‌ای بین رشته­ها وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنا‌داری بین دانش و نگرش؛ و نگرش و شیوة تغذیه‌ای دانشجویان پسر و دختر وجود دارد. اگر بتوان بالا بودن سطح دانش دانشجویان رشتة تربیت بدنی نسبت به سایر رشته‌ها را به گذراندن واحد‌های مربوط به تغذیه نسبت داد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و یا برنامه‌های آموزشی تغذیه‌ای در دانشگاه و حتّی ارائة دروس مربوط به تغذیه برای دانشجویان می‌تواند روشی برای ارتقای دانش این افراد باشد و بر نگرش و رفتارهای تغذیه‌ای آن‌ها تاثیر مثبت داشته باشد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی برزگری |
دانشگاه پیام نور .گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی تهران 4697-19395 – ج. ا. ایران نویسنده مسئول

محسن ابراهیمی |
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورسمنان

محمد عزیزی |
استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

سعید تابش |
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://asp.journals.umz.ac.ir/article_353_88.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251242.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات