این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۵-۸۰

عنوان فارسی اندیشۀ اصلاح آموزش ابتدایی در ایران عصر ناصرالدین ‌شاه
چکیده فارسی مقاله در ایران زمان ناصرالدین‌شاه، نظام آموزشی بیش‌از‌پیش موردتوجه اندیشمندان ایران قرار گرفت. آن‌ها انجام اصلاحات در عرصه ‏های مختلف را با آگاهی مردم در ارتباط دانستند و از ضرورت آموزش همگانی سخن به‌میان آوردند و به دنبال آن، اصلاح آموزش ابتدایی را به‌منزلۀ زیربنای آموزش همگانی مورد توجه قرار دادند. رویکرد این اندیشمندان به آموزش ابتدایی و نسبتِ راهکارهای آنان برای تحول در آموزش ابتدایی با واقعیت‏ های زمانه و اصول آموزش ابتدایی مسئله ‏ای است که در تحقیق حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از آثار اندیشمندان آن دوره مورد بررسی قرار می‏گیرد و به این پرسش پاسخ داده می‏ شود که آیا راهکارهای اندیشمندان ایران عصر ناصری برای آموزش ابتدایی و همگانی شدن آن با واقعیت‏ های روز و اصول آموزش ابتدایی مطابقتی داشتند؟ نتیجۀ تحقیق حاکی از آن است که اندیشمندان این دوره باوجود درک درست از نقش آموزش ابتدایی در تعلیم عمومی، با اصرار به راهکارهایی مانند اصلاح الفبا از واقعیت‏ های زمانه و اصول آموزش ابتدایی فاصله گرفته ‏اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اندیشمندان ایران، ناصرالدین‌شاه، اصلاحات، آموزش ابتدایی، اصلاح الفبا.

عنوان انگلیسی The Idea of Reforming Elementary Education in Iran during the Reign of Nasser al-Din Shah
چکیده انگلیسی مقاله During the reign of Nasser al-Din Shah in Iran, Iranian thinkers became increasingly concerned with the education system. They realized the correlation between reforms in various areas and raising the public's awareness and discussed the necessity of public education. Consequently, they emphasized the reformation of elementary education as the basis of public education. These thinkers' approach to elementary education and the relevance of their solutions for reforming elementary education to the realities of the time and the principles of elementary education is the issue that will be studied in the present research by applying a descriptive-analytical method and using the works of the thinkers of that era. This research seeks to answer the question whether the solutions offered by the thinkers of the Nasseri Era to reform elementary education and make it public bore any correspondence to the realities of the time and the principles of elementary education. Results of this research indicate that although the thinkers of that era had a proper conception of the role of elementary education in public education, by insisting on solutions such as reforming the alphabet, they were distanced from the realities of the time and the principles of elementary education.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Iranian thinkers, Nasser al-Din Shah, reforms, elementary education, reforming the alphabet.et.

نویسندگان مقاله غلامعلی پاشازاده | Gholam Ali Pashazadeh
Professor Associate at Department of History, University of Tabriz
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16534-1&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات