این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۰۵-۲۴۲
عنوان فارسی
بررسی چگونگیِ بازتابِ آموزش کودکان در سفرنامه های فرنگیانِ عصرِ قاجار
چکیده فارسی مقاله
چکیده تاریخ کودکان از عرصههای مغفول مطالعات تاریخی در ایران است. هرچند مورخان تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران، به جنبههایی از زندگی کودکان عهد قاجار، مانند آموزش کودکان پرداختهاند، اما بخش عمدهای از حیات این گروه در حاشیۀ تاریخنگاری ایران قرار گرفته و بررسی نشده است. از این رو، مقالۀ حاضر به بررسی بخشی از حیات کودکان (آموزش آنها) در عهد قاجار میپردازد. با توجه به قلمرو وسیع موضوع و کمبود داده دربارۀ کودکان در متون تاریخیِ رسمی، عمومی و دودمانیِ عهد قاجار از یک سو و نیز بازتاب جنبههای گوناگون زندگی کودکان در سفرنامههای فرنگیان عصر قاجار از سوی دیگر، موضوع حاضر، با تکیه بر سفرنامه های فرنگیان عهد قاجار بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که آموزش کودکان، شامل آموزش مکتبخانهای، آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه بوده است و از نظر تعلیم و تربیت و امکانات آموزشی بیشتر کودکان در وضعیت خوبی به سر نمیبردند و آموزش آنها بسیار ساده و ابتدایی بوده است، اما به تدریج وضعیت بهتری یافت. روش پژوهش در این مقاله، تاریخی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و روش گردآوری داده ها کتابخانه ای است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش کودکان، عصر قاجاریه، سفرنامه ها، فرنگیان.
عنوان انگلیسی
Investigation the reflection of Children's education of Qajar era in foreign travels
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The history of children is among neglected fields in historical studies of Iran. Historians of social and cultural history of Iran has been working on some aspects of children's life in Qajar dynasty, such as education, but a large part of the life of this group has not been investigated and had been set in the side of Iranian histography. There for, the present article examines the part of the life of children (their training) during the Qajar period. with accordance to the wide range of the subject and the lake of data about children in the official and public historical texts of the Qajar dynasty on one hand and also reflects of the various aspects of the children's life in itineraries of foreign explorers in Qajar dynasty on the other hand the present subject, is investigated based on the itineraries of the foreign explorers of Qajar dynasty. This subject Emphasizing the foreign travelogues of the Qajar era has been studied. Findings of the research show that children's education includes school education, elementary education, secondary education and advanced and university education. In terms of education and educational facilities, most children are not in a good condition and their education is very simple and elementary have been. But gradually the situation got better. The research method in this paper is a historical one with a descriptive-analytical approach and a library data collection method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Children&apos,s education, Qajar era, Travelogues, foreigners.
نویسندگان مقاله
جمشید روستا | Jamshid Roosta
Associate Professor, Department of History, Faculty of Literature and Social Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman.
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان
فائزه شجاعی نیا | Fayezeh shojaee nia
Fayezeh shojaee nia. Master Student of Islamic`Iran History. Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman.
کارشناس ارشد گروه تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شهیدباهنر کرمان
نشانی اینترنتی
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34327-1&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات