این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۶۶-۲۹۸
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید* ( براساس نظریه میدان پی یر بوردیو)
چکیده فارسی مقاله
پییـر بوردیو جامعهشناس فـرانسوی معتقد است، سلیقهها، قضاوتها و استعدادهای افراد اموری اجتماعی هستند که در نتیجه فرایند اجتماعی شدن شخص در طول زندگی کسب میشوند. او سلیقه هنرمند را مخلوق ذوق حاکم بر جامعه، یعنی سلیقه طبقه دارای سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و نمادین میداند. این مقاله با هدف بررسی مقایسهای نشانههای تغییرخواهی در آثار کمالالملک و ژاکلوییداوید، براساس نظرات بوردیو نگارش شدهاست. هر یک از این دو نقاش در نقاط عطف تاریخ کشور خود به خلق اثر پرداختهاند. در این پژوهش تلاش شدهاست با روش توصیفی – تحلیلی و تاریخی علاوه بر یافتن علت گزینش سبک مخصوص هر یک از این دو نقاش، چرایی وجود یا عدم وجود نشانههای تغییرخواهی در آثار داوید و کمالالملک با استفاده از نظرات بوردیو تبیین شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد، انتخاب سبکهای طبیعتگرا و نئوکلاسیک توسط این دو هنرمند تحت تاثیر نظام آموزشی، سرمایههای فرهنگی و موضع این دو در ارتباط با میدان قدرت صورت گرفتهاست. در ارتباط با نشانههای تغییرخواهی نیز، با توجه به قرار گرفتن کمالالملک در دسته هنرمندان مستقل میدان تولید نقاشی، نمیتوان نشانی از تغییرخواهی را در آثار او دید؛ در حالی که در آثار داوید، به دلیل قرارگیری وی در موضع وابسته به مخالفین طبقه حاکم، نشان تغییرخواهی را میتوان مشاهده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،واژگان کلیدی، بوردیو،سرمایه اجتماعی،کمالالملک،داوید،نقاشی قاجار.
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of the Signs of Change in the Paintings of Kamal- Ol-molk and Jacques Louis David (Based on Pierre Bourdieu field theory)
چکیده انگلیسی مقاله
Pierre Bourdieu, a French sociologist, believes that the tastes, judgments , and talents of people are social things, resulting in the social process of being a person during life. He regards the taste of the artist as the creature of taste for society, the taste of the class with cultural, social and symbolic capital. This paper aims to explore the comparative study of the signs of change in the works of Kamal al-Molk and Jacques - Louis David, based on Bourdieu 's ideas. Each of the two painters has worked on the milestone in their history. In this study, we have tried to explain a descriptive and historical method in addition to finding the cause of specific style selection of each of these painters, why or not the signs of change in works of David and Kamal al-Molk, can be explained using Bourdieu 's ideas. Findings indicate that the selection of naturalist and naturalist styles is influenced by the two artists influenced by the educational system, cultural capital, and their position in relation to the field of power. In relation to the signs of change, you cannot see a change in Kamal al-Molk works, given the inclusion of him in the category of independent artists of the field of painting, while in David, due to his position in the ruling class opposition, the change will be seen.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
key words, Bourdieu,Social capital,Kamal al-Molk,David,Qajar painting.
نویسندگان مقاله
فتانه محمودی | Fattaneh Mahmoudi
Faculty member
دانشیار گروه پژوهش هنر و صنایع دستی دانشگاه مازندران
زهرا ظاهری | zahra zaheri
-
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-22719-3&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات