این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جستارهای اقتصادی
، جلد ۱۸، شماره ۳۵، صفحات ۱۹۳-۲۲۴
عنوان فارسی
بررسی آثار بالقوه مؤسسههای رتبهبندی اعتباری بر بازار سرمایه ایران با استفاده از روش تحلیل مضمون
چکیده فارسی مقاله
مؤسسههای رتبهبندی اعتباری تأثیر بسزایی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین سرمایهگذار و سرمایهپذیر دارند. هدف از این تحقیق ارائه تحلیلی جامع از نقش این مؤسسهها در بازار سرمایه، چگونگی ایفای این نقش و آثار مترتب بر اقتصاد با ورود این مؤسسهها به کشور است. برای این منظور ابتدا با استفاده از روش اسنادی کتابخانهای به بررسی پیشینه تحقیقات انجام شده در این زمینه پرداخته شده و با بررسی سیر تاریخی این مؤسسهها، مفهوم رتبهبندی اعتباری و ارزیابی نیاز به این مؤسسهها در اقتصاد کشور، ادبیات نظری تحقیق ارائه شد. پس از آن مصاحبههایی با مسئولان و خبرگان مالی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در این حیطه صورت گرفت و متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل و سرانجام نتایج حاصل از تحقیق بیان شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد با ورود مؤسسههای رتبهبندی اعتباری، از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعات، سهولت بررسی وضعیت اعتباری شرکتها، کاهش هزینه تأمین مالی بنگاههای معتبر و...، منابع به صورت بهینه تخصیص یافته، سرمایهگذاری افزایش مییابد و بازار سرمایه به سمت بازاری کاراتر حرکت میکند که سرانجام میتواند به افزایش رفاه اقتصادی در جامعه منجر شده و همچنین به سیاستگذار در زمینه درپیشگرفتن سیاستهای مالی کاراتر کمک نماید. در این راستا پیشنهادهایی به مسئولان با هدف اثرگذاری بیشتر این مؤسسهها بر اقتصاد ایران ارائه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مؤسسههای رتبهبندی اعتباری، شفافیت، ارزیابی اعتباری، تحلیل مضمون،
عنوان انگلیسی
The Potential Impacts of Credit Rating Agencies on the Islamic Republic of Iran’s economic performance
چکیده انگلیسی مقاله
Credit rating agencies have a significant impact on reducing asymmetric information between lenders and borrowers. The purpose of this paper is to provide a comprehensive analysis of the role of credit rating agencies in the capital market, how to play this role and the effects of these institutions on the economy. For this purpose, using a library-based method, the first step is to review the research background in this field. Then, by presenting the historical development of rating agencies and the concept of credit ratings, and evaluating the need for these institutions, we focused on the general realms of influencing credit rating agencies on the economy. These areas included domestic and foreign investment, market efficiencies, corporate competition, economic justice, and meritocracy. in section 5, we examined how these institutions influence the economy. In addition, with respect to concepts like asymmetric information and transparency, the impact of credit rating agencies on these two subjects was discussed, and finally the conclusion was presented. The results show that with the existence of credit rating agencies, because of the reduction of asymmetric information and the ease of analyzing the creditworthiness, investing will be increased, and as a result, we'll see the growth of production, employment, export, and economic welfare.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مؤسسههای رتبهبندی اعتباری, شفافیت, ارزیابی اعتباری, تحلیل مضمون
نویسندگان مقاله
امیرحسین خزائى |
گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
سعید فراهانی فرد |
دانشگاه قم گروه اقتصاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://iee.rihu.ac.ir/article_1906_82ad056acfe830b943b45b77759d6c48.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات