این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۱۸، شماره ۳۵، صفحات ۱۹۳-۲۲۴

عنوان فارسی بررسی آثار بالقوه مؤسسه‌های رتبه‎بندی اعتباری بر بازار سرمایه ایران با استفاده از روش تحلیل مضمون
چکیده فارسی مقاله مؤسسه‌های رتبه‎بندی اعتباری تأثیر بسزایی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه‎گذار و سرمایه‎پذیر دارند. هدف از این تحقیق ارائه تحلیلی جامع از نقش این مؤسسه‌ها در بازار سرمایه، چگونگی ایفای این نقش و آثار مترتب بر اقتصاد با ورود این مؤسسه‌ها به کشور است. برای این منظور ابتدا با استفاده از روش اسنادی کتابخانه‎ای به بررسی پیشینه تحقیقات انجام شده در این زمینه پرداخته شده و با بررسی سیر تاریخی این مؤسسه‌ها، مفهوم رتبه‎بندی اعتباری و ارزیابی نیاز به این مؤسسه‌ها در اقتصاد کشور، ادبیات نظری تحقیق ارائه شد. پس از آن مصاحبه‎هایی با مسئولان و خبرگان مالی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‎ها در این حیطه صورت گرفت و متن مصاحبه‎ها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل و سرانجام نتایج حاصل از تحقیق بیان شد. نتایج این پژوهش نشان می‎دهد با ورود مؤسسه‌های رتبه‎بندی اعتباری، از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعات، سهولت بررسی وضعیت اعتباری شرکت‎ها، کاهش هزینه تأمین مالی بنگاه‎های معتبر و...، منابع به صورت بهینه تخصیص یافته، سرمایه‎گذاری افزایش می‎یابد و بازار سرمایه به سمت بازاری کاراتر حرکت می‎کند که سرانجام می‎تواند به افزایش رفاه اقتصادی در جامعه منجر شده و همچنین به سیاست‎گذار در زمینه درپیش‌گرفتن سیاست‎های مالی کاراتر کمک نماید. در این راستا پیشنهادهایی به مسئولان با هدف اثر‎گذاری بیشتر این مؤسسه‌ها بر اقتصاد ایران ارائه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مؤسسه‌های رتبه‎بندی اعتباری، شفافیت، ارزیابی اعتباری، تحلیل مضمون،

عنوان انگلیسی The Potential Impacts of Credit Rating Agencies on the Islamic Republic of Iran’s economic performance
چکیده انگلیسی مقاله Credit rating agencies have a significant impact on reducing asymmetric information between lenders and borrowers. The purpose of this paper is to provide a comprehensive analysis of the role of credit rating agencies in the capital market, how to play this role and the effects of these institutions on the economy. For this purpose, using a library-based method, the first step is to review the research background in this field. Then, by presenting the historical development of rating agencies and the concept of credit ratings, and evaluating the need for these institutions, we focused on the general realms of influencing credit rating agencies on the economy. These areas included domestic and foreign investment, market efficiencies, corporate competition, economic justice, and meritocracy. in section 5, we examined how these institutions influence the economy. In addition, with respect to concepts like asymmetric information and transparency, the impact of credit rating agencies on these two subjects was discussed, and finally the conclusion was presented. The results show that with the existence of credit rating agencies, because of the reduction of asymmetric information and the ease of analyzing the creditworthiness, investing will be increased, and as a result, we'll see the growth of production, employment, export, and economic welfare.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مؤسسه‌های رتبه‎بندی اعتباری, شفافیت, ارزیابی اعتباری, تحلیل مضمون

نویسندگان مقاله امیرحسین خزائى |
گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم

سعید فراهانی فرد |
دانشگاه قم گروه اقتصاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_1906_82ad056acfe830b943b45b77759d6c48.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات