این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای اقتصادی
، جلد ۱۷، شماره ۳۴، صفحات ۲۳۵-۲۵۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر توسعه صادرات محصولات غذایی با برند حلال با رویکرد معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله
توسعه صادرات برند حلال یکی از راهبردهای مهمی است که در برنامههای اقتصادی کشور حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در ارزآوری دارد. در چند سال گذشته تقاضا برای محصولات با برند حلال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی افزایش قابل توجهی داشته است. با افزایش سطح آگاهی جمعیت مسلمان جهان و غیرمسلمانانی که خواهان ضمانتهای بیشتر در مورد ایمنی غذایی و محصولات باکیفیت هستند، تجارت خارجی فرآوردههای غذایی حلال رو به افزایش است. ازاینرو مصرفکنندگان محصولات غذایی حلال به تهیه محصولات با برند حلال توجه کرده و از روی آگاهی محصول را انتخاب میکنند. صادرکنندگان محصولات غذایی با برند حلال نیز نهتنها باید به مشتریان و رقبای بازارهای خارجی توجه داشته، بلکه باید عوامل بهداشتی، عوامل شرعی، عوامل رفتاری و عوامل بازاریابی را نیز مدنظر داشته باشند. بنابراین در این مطالعه سعی میشود به بررسی عوامل یادشده پرداخته شود. برای این منظور، ابتدا به طراحی پرسشنامه پرداخته و سپس از طریق مصاحبه با صادرکنندگان محصولات غذایی برند حلال استان آذربایجانشرقی، اطلاعات گردآوریشده و سرانجام با بهکارگیری روش معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار استتا به تحلیل این عوامل پرداخته شده است. نتایج نشان از آن است که همه عوامل بهداشتی، شرعی، رفتاری و بازاریابی تأثیر معناداری بر صادرات برند حلال محصولات غذایی دارند. از میان چهار عامل مؤثر بر صادرات برند حلال محصولات غذایی، عوامل بازاریابی نسبت به دیگر عوامل بیشترین تأثیر را بر صادرات محصولات غذایی با برند حلال دارد. همچنین بهداشتی بودن محصول از عوامل بهداشتی، شفاف بودن فرایند تولید از عوامل رفتاری، تبلیغات و معرفی مناسب برند از عوامل بازاریابی و نحوه ارائه محصول حلال و برند حلال از عوامل شرعی بیشترین تأثیر را بر میزان صادرات محصولات غذایی برند حلال دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برند حلال، صادرات، بازارهای جهانی، رقابتپذیری،
عنوان انگلیسی
Investigating the Impact of Factors Affecting the Development of Halal Brand Food Exports : Structural Formulation Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The development of halal brand exports is one of the important strategies that is important in the country's economic programs and plays an important role in currency exchange. In the past few years, the demand for halal branded products in Islamic and non-Islamic countries has increased significantly. As the awareness of the Muslim population of the world and non-Muslims who want more guarantees about food safety and quality products increases, the foreign trade of halal food products is increasing. Therefore, consumers of halal food products pay attention to the preparation of products with halal brand and choose the product based on awareness. Exporters of halal-branded food products should not only pay attention to customers and competitors in foreign markets, but should also consider factors such as health factors, religious factors, behavioral factors and marketing factors. Therefore, in this study, we try to examine the factors mentioned above. For this purpose, first a questionnaire was designed and then through interviews with exporters of food products of halal brand in East Azerbaijan province, information was collected and finally using structural equation method (SEM) and stata software these factors are analyzed.The results obtained from the model indicate that all health, religious, behavioral and marketing factors have a significant impact on the export of halal food products. Among the 4 factors affecting the export of halal food products, marketing factors have the greatest impact on the export of halal food products compared to other factors. Also, the hygiene of the product from health factors, the transparency of the production process from behavioral factors, advertising and proper brand introduction in the marketing factors and the way of presenting the halal product and the halal brand from the religious factors have the greatest impact on the export of halal brand food products.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برند حلال, صادرات, بازارهای جهانی, رقابتپذیری
نویسندگان مقاله
ستاره رضایی |
دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران
سیدعلی پایتختی اسکویی |
هیات علمی-دانشگاه آزاد واحد تبریز، ایران
پرویز محمدزاده |
استاد اقتصاد دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
اژدر کرمی |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://iee.rihu.ac.ir/article_1825_1c1176ac27b3e5d656b8cb1a71cb8af8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات