این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۱۷، شماره ۳۳، صفحات ۱۹۹-۲۱۷

عنوان فارسی ارزیابی تحلیلی فرایند تبدیل علم به کومادیتی و تحلیل رویکرد متعارف اقتصاد علم از منظر اسلامی
چکیده فارسی مقاله هم‌تراز قرار دادن امور و مفاهیم مختلف با کالاهای فیزیکی اقتصادی فرایندی است که از شکل‌گیری دانش اقتصاد متعارف آغاز شده است. در این فرایند که از آن به کومادیتی‌سازی تعبیر می‌شود، به‌‌تدریج همه امور و مفاهیم شمایلی بازاری به خود می‌گیرند تا بتوان آنها را در بستری بازاری مورد مبادله قرار دهند. از مفاهیمی که در نیمه دوم قرن بیستم عنوان کومادیتی را به خود گرفت، دانش است. این نوشتار با شیوه‌ای تحلیلی و در بستر فلسفه اقتصادی به نگارش درآمده است و با نگاهی انتقادی به فرایند کومادیتی‌سازی دانش پرداخته است. بازاری‌سازی علم، تبدیل علم به کومادیتی و ساماندهی نظام دانش مبتنی بر اصل فایده شخصی و خواست و سود تولیدکننده و مصرف‌کننده نگاهی نادرست است که نقشی برای دیگر ساحات بشری قائل نیست و دانش را منقطع از دیگر رسالت‌های اجتماعی آن، پیش خواهد برد. نادیده‌انگاری تفاوت ماهوی دانش با کالاهای فیزیکی، اتفاقاتی چون مخاطرات اخلاقی، جهت‌دهی به انگیزه عوامل دانش و اقتصادی‌سازی انگیزه‌ها و درنتیجه تبدیل فضای دانش‌ورزی به فضای بازاری را رقم می‎زند؛ درحالی‌ که دانش به‌عنوان ناظری بر عملگرهای اجتماعی، با نگاهی کلان و راهبردی به ارزیابی مسیر حرکت اجتماع می‌پردازد، قرار گرفتن آن به‌عنوان عاملی پیرو نسبت به عملگرهای بازاری، درواقع راهبری اجتماع را به‌ صرفه اقتصادی و منطق سوداگری منتقل می‌کند. اسلام، مبتنی بودن سازوکار تولید، انتشار و کاربست دانش بر انتفاع پولیِ عوامل اقتصادی از مجرای بازار را موجه نمی‎داند و از طریق تمرکز بر انگیزه‎های غیرمادی، سرزنش انگیزه‎های صرفاً مادی تولیدکنندگان دانش، تقدم رتبی تولید علم بر کاربست علم و از همه مهم‎تر وجوب تولید و انتشار علم، نظام ارزش‎گذاری رویکرد متعارف اقتصاد علم را نفی می‎کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقتصاد علم، اقتصادی‌سازی، کومادیتی‌سازی، بازاری‌سازی،

عنوان انگلیسی Analytical evaluation of the process of converting science to commodity and Analysis of the Conventional approach of the economics of science from an Islamic perspective
چکیده انگلیسی مقاله Commodification of affairs and concepts and justifying them to physical goods is the process that began from the formation of conventional economics. At this process gradually it has been struggled to put up all affairs and concepts below economic logic and marketized them to transactions. Knowledge is a concept that commoditized after the 1950s. This article has been written in an analytical method on the basis of economic philosophy by a critical approach to the commodification of knowledge. Knowledge is the capital and transactive structure that has been entered into economic literature and formed economics of science. Based on economics of science, knowledge can enter the transaction as a commodity on one hand and as capital into economic growth function to improve production and wealth. Staying knowledge as market agent defined the market as the main motivator of knowledge production and ignored other motivators like need, culture, politics, security, wish and taste. Changing of conditions from marketized knowledge to progressive and perfect knowledge needs some institutions that can satisfy scientist’s wishes and incentives into parallel priority.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اقتصاد علم, اقتصادی‌سازی, کومادیتی‌سازی, بازاری‌سازی

نویسندگان مقاله حمیدرضا مقصودی |
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه قم

علی اکبر ابراهیمی نژاد |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه قم


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_1733_6dd41d7da23eb38ec23fce8455f96a26.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات