این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جستارهای تاریخی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱-۳۰
عنوان فارسی
سرگردانی تاریخ در دارالفنون: مسئله سرآغاز آموزش نوین تاریخ در ایران معاصر
چکیده فارسی مقاله
«آموزش نوین تاریخ با دارالفنون آغاز میشود»؛ این از مفروضات پژوهشگران و مورخان حوزه تاریخ آموزش تاریخ است که دست کم در نیم قرن گذشته بر آن تکیه و تاکید داشتهاند. مسئله «سرآغاز» همواره یکی از پربحثترین مسائل در بررسی پدیدارهای تاریخی است اما مورخان در این باره بر مبنای همین پیشفرض خطا، نتایج یکسانی گرفتهاند و در تکرار آن تردید نکردهاند. پژوهش پیشرو، کوشیده با تکیه بر اسناد نویافته از جمله روزنامه وقایعاتفاقیه مدرسه مبارکه دراالفنون، صورت بودجه و مخارج مدرسه، نظامنامه مدرسه، گزارشهای رسمی، مکاتبات اداری مدرسه، روزنامهها، خاطرات، سفرنامهها و متون تاریخنگارانه این مفروض را به چالش بکشد و خطای آن را آشکار کند. مسئله اصلی که این پژوهش از آن مستخرج شده به تاثیر نهادها و رخدادهایی پرداخته که «پارادایم تاریخنویسی سنتی» در دوره قاجار را با بحران مواجه کرده بود و مدرسه دارالفنون به عنوان نخستین نهاد آموزشی نوین رسمی از این حیث مورد بررسی قرار گرفت که برنامه درسی این مدرسه در نسبت با آموزش تاریخ میتوانست در ایجاد بحران در تاریخنویسی سنتی اثربخش باشد. بنابراین به دنبال آغاز تدریس تاریخ در این مدرسه به عنوان «درس عمومی» یا «رشته تحصیلی» در منابع تاریخی و پژوهشهای معاصر نتایج متناقضی یافت شد؛ در پاسخ به این پرسش که «آیا در دارالفنون عصر ناصری و مظفری - از آغاز تاسیس 1268 تا 1324ق - دانش تاریخ به مثابه یک رشته تحصیلی یا یک درس عمومی مستقل تدریس میشد؟» مورخان و پژوهشگران معاصر بر مبنای پیشفرضی نادرست با اطمینان به این پرسش پاسخ مثبت دادهاند، اما منابع اصلی خلاف این نتیجه را هویدا میکند. بنابراین در این نوشتار با بررسی این پژوهشها و نقد آنها از طریق متون و منابع تاریخی از جمله اسناد نویافته به این پرسش پاسخ دادیم که آغاز تدریس تاریخ در دارالفنون چه زمان و چگونه رخ داد؟ و سرگردانی مورخان و پژوهشگران معاصر در یافتن مسئله سرآغاز به چه سبب است؟
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدرسه دارالفنون، آموزش تاریخ، تاریخنویسی درسی، روزنامه وقایعاتفاقیه مدرسه مبارکه دراالفنون، جعفرقلی نیرالملک،
عنوان انگلیسی
History wandering in Dar Al-fonoun: the problematic of "the beginning" of new education of history at contemporary Iran
چکیده انگلیسی مقاله
"Modern education of history begins with Dar Al-fonoun"; This is apresuppositionfor researchers and historians in the field of history education which have been underlined and accentuated for at least the last half century. The issue of "beginning" has always been one of the most controversial issues in the study of historical phenomena, but this false presupposition has led historians towards a same result and they maintained reaching that over and over again without any doubt.This research has tried to challengeand falsify the mentionedpresupposition by investigating in new documents such as Vaghaye-e-Etefaghiyeh newspaper, Mubarakah school in Dar Al-fonoun, the school budget and expenses, the school codes, official reports, school’s bureaucratic correspondence, newspapers, memoirs, travelogues and historiographic texts.The main issue,on which this study based, isthe impact of institutions and events that had challenged the "traditional historiography paradigm" in the Qajar period, and the Dar al-Fonun School as the first new formal educational institution was examined in terms of the curriculum aiming to show that this school could have played a main role in creating a crisis in traditional historiography.Therefore, following the beginning of teaching history in this school as a "general subject" or "field of study" in historical sources and contemporary research, contradictory results were found; In response to the question: "Was the knowledge of history taught as a field of study or an independent general course in the Dar al-Fonun in the Nasiri and Mozaffari eras - from the beginning of its establishment in 1268 to 1324 AH?" Contemporary historians and scholars have answered this question confidently based on their false faith in an inaccurate presupposition, but the main sources show the opposite. Therefore, in this article, we have examined those researches and criticized their outputsrelying on historical texts and sources, including newly found documents and we have tried to answerthat when and how was the beginning of history education in Dar Al-fonoun? And why are contemporary historians and researchers wander in finding thestarting point?
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدرسة دارالفنون, آموزش تاریخ, تاریخنویسی درسی, روزنامة وقایعاتفاقیه مدرسة مبارکة دراالفنون, جعفرقلی نیرالملک
نویسندگان مقاله
عباس قدیمی قیداری |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز
اصغر (سیاوش) شوهانی |
دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_7065_61cb553f30f624cecfd8629a177d4ba4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات