این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۴۷-۲۸۴
عنوان فارسی
تأثیر تکنیک چهارمرحلهای کلواژههای تصویری بر شناخت زبانی کودکان دیرآموز از دیدگاه روانشناسی زبان؛ مطالعۀ موردی
چکیده فارسی مقاله
دیرآموز دانشآموزی است که توانایی یادگیری مهارتهای تحصیلی ضروری را دارد، ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبتبه متوسط همسالانش کمتر است. دانشآموزان دیرآموز در یادگیری زبان و خواندن و نوشتن مشکلات زیادی دارند. هدف این تحقیق ارائۀ راهکاری جدید برمبنای نظریههای زبانشناسی و روانشناسی زبان برای افزایش رشد شناخت زبانی این کودکان است. به این منظور، سعی شد با استفاده از تکنیک کلواژههای تصویری با روشی ابداعی، از تمام حواس کودک در یادگیری او استفاده شود. دادههای این تحقیق بهصورت میدانی و موردی از دختری سیزده ساله و دیرآموز ساکن مشهد جمعآوری شده است. برنامۀ پیشنهادی آموزشی در این تحقیق شامل چهار مرحله است. در مرحلۀ اول با استفاده از فلشکارتهای کلواژههای تصویری و با استفاده از حواس دیداری و شنیداری کودک، بر روی مهارت خواندن کار شد. در مرحلۀ دوم، تأکید بر معنا و زنجیرۀ معنایی کلمات بود. در مرحلۀ سوم با داستانهای کوتاهی سعی شد درک مطلب کودک تقویت شود. در مرحلۀ چهارم که مرحلۀ کاربردشناسی است، کودک توانایی ساخت جملات با معنی و داستانهای کوتاه را بهدست آورد. برای پیشآزمون و پسآزمون از آزمون رشد زبان (TOLD) استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد تکنیک کلواژههای تصویری بر روی رشد شناخت زبانی کودک دیرآموز مؤثر است و بهجز تقلید جمله در تمام خردهآزمونهای دیگر زبانی، کودک رشدی بین 18 تا 66 را نشان میدهد. این شیوه، بهخصوص، گنجینۀ واژگان و درک مطلب او را افزایش داده است تا جایی که کودک میتواند داستان کوتاه معنیداری را بسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تکنیک کلواژههای تصویری، کودکان دیرآموز، شناخت زبانی، زبانشناسی، روانشناسی زبان.
عنوان انگلیسی
The Effect of Total Image Words on Linguistic Recognition in Children with Borderline Intelligence; A Psycholinguistic Case Study
چکیده انگلیسی مقاله
A borderline intelligence student is the one with basic capability for literacy but of a lower rate and depth in learning compared to the peers. Such students have many difficulties in learning the language, reading and writing. The main purpose of this study is to provide a new solution based on of linguistic and psycholinguistic theories to increase the development of language recognition in these children. The technique of total image words was used in an innovative method to manipulate all the senses of the child in his learning. The data of this research have been collected in a field and case study. The case is a 13-year-old borderline intelligence girl living in Mashhad. The suggested training program in this research consists of four stages. The first step is to work on reading by using flashcards of total image words and using the child's visual and auditory senses. The second step is to emphasize the meaning and semantic chain of the words. In the third stage, we try to strengthen the child's comprehension with short stories, and in the fourth stage, which is the practical stage, the child acquires the ability to make meaningful sentences and short stories. The test of language development (TOLD 3) was used for pre-and post-tests. The results show that the total image word technique has a positive effect on the language cognitive development of the borderline intelligence student and except in sentence imitation, all other subtests show an improvement of 18 to 66 percent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Total Image Word Technique,borderline intelligence,linguistic recognition,linguistics,psycholinguistics
نویسندگان مقاله
سید محمد حسینی معصوم | Seyed Mohammad Hosseini-Maasoum
Associate Professor, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
محبوبه یار | Mahboubeh Yar
Masters of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14724-5&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات