این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۰۱-۴۳۴
عنوان فارسی
بررسی تاثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش راهبردهای ادب در کنشگفتاری تشویقکردن در زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش نوع و تعداد راهبردهای تشویقکردن بهکاربردهشده توسط دانشجویان پسر و دختر فارسیزبان براساس نظریه بروان و لوینسون (1987) است. جامعه آماری این پژوهش شامل 60 دانشجو (30 پسر و 30 دختر) کارشناسیارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. دادههای زبانی با استفاده از پرسشنامۀ تکمیلگفتمان و روش ایفاینقش گردآوری و بهوسیله آزمون آماری خیدو و تیمستقل (05/0p<) بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل از دو روش گردآوری دادهها نشان داد رابطه معناداری بین قدرت مخاطب و نوع و تعداد راهبردهای بهکاربردهشده توسط دانشجویان پسر و دختر وجود داشت. پرکاربردترین راهبرد تشویقکردن «راهبردهای ادبسلبی» از نوع احترامگذاشتن برای مخاطب با قدرت بالاتر (استاد) بود. متداولترین راهبردهای تشویقکردن از لحاظ تعداد نیز راهبردهای ترکیبی دوتایی و کمکاربردترین، راهبردهای ترکیبی نهتایی بودند. جنسیت مخاطب در سه موقعیت بر نوع راهبردهای بهکاربردهشده توسط دانشجویان پسر تاثیر داشت؛ درحالیکه بر تعداد راهبردهای بهکار بردهشده توسط دانشجویان پسر و همچنین بر نوع و تعداد راهبردهای بهکاربردهشده توسط دانشجویان دختر موثر نبود. بدینترتیب، پرکاربردترین نوع راهبرد استفادهشده توسط دانشجویان دختر برای مخاطب مرد و زن راهبردهای «ادبایجابی» و ترکیبی سهتایی بود. پرکاربردترین راهبرد درمیان آزمودنیهای پسر در مقابل مخاطبهای مرد راهبردهای «ادبایجابی» و برای مخاطبزن راهبردهای «ادبسلبی» و ترکیبی دوتایی بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of the Effect of Addressee’s Power and Gender on the Choice of Politeness Strategies in Encouragement Speech Act in Persian
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is to investigate the effect of the addressee's power and gender on the choice of the type and number of encouragement strategies employed by Persian male and female university students based on Brown and Levinson's (1987) theory. A number of 60 M.A. students (30 males and 30 females) from the University of Sistan and Baluchestan participated in this study. Discourse completion test and role play technique were utilized as two data gathering instruments. The data were analyzed using the Chi-square and Independent-T test (p<.05). The results indicated there was a significant relationship between the addressee's power and the type as well as the number of encouragement strategies employed by male and female university students. The most frequent strategy type was the "negative politeness" giving deference for the addressee with higher power (the professor). As to the number of strategies, the most and less frequent ones were the combination of two and nine strategies, respectively. The addressee's gender had an effect on the type of the strategies used by male students in three situations; while it didn't have any effect on the number of strategies used by male students and also on the type and number of strategies employed by female students. The most frequent strategy type used by female students was the "positive politeness" and the combination of three strategies for male and female addressees; by male students: "positive politeness" for male addressees and "negative politeness" and the combination of two strategies for female addressees.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
speech act,politeness strategies,encouragement,power,gender,Persian language
نویسندگان مقاله
عباسعلی آهنگر | Abbas Ali Ahangar
University of Sistan and Baluchestan
استاد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
ستاره مجاهدی رضائیان | Setareh Mojahedi Rezaeian
University of Sistan and Baluchestan
دکتری زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
فریبا اسفندیارپور | Fariba Esfandiarpour
University of Sistan and Baluchestan
کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24297-6&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات