این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۳۰

عنوان فارسی تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبان‌شناسی زیست محیطی
چکیده فارسی مقاله این مقاله برآن ­است تا با رویکرد زبان‌شناسی زیست‌محیطی، به تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت بپردازد. روش به‌کار رفته در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و متون تبلیغاتی مدارس طبیعت را به‌منزلۀ داده­های خود برگزیده است. داده­ها از طریق کانال­های تلگرامی مدارس طبیعت، طی سه سال (1395، 1396 و 1397) جمع­آوری شده­اند. این متون غالباً برگرفته از وهاب­زاده (1392، 1395) هستند. درنهایت تعداد 45 متن گفتمان مدار انتخاب شده است که درمجموع از 274 بندجمله تشکیل شده­اند، و هر بند جمله به شیوۀ دستور نقشی ـ نظام­مند هلیدی و از منظر فرانقش­های تجربی، بینافردی، و متنی و درنهایت با رویکرد زیست‌محیطی مورد تحلیل قرار گرفت. مسئلۀ پژوهش این است که متون تبلیغاتی مدارس طبیعت چه دیدگاهی را نسبت‌به محیط زیست ترویج می­دهند. هدف این بررسی یافتن رابطۀ انسان و محیط زیست در مدارس طبیعت و پی بردن به دیدگاه و نگرش این مدارس است. نتایج حاکی از این است که محتوای 168 بند یعنی تقریباً 61 درصد بندها، انسان را به حفظ محیط زیست و استفادۀ صحیح از طبیعت تشویق می­کند و در 149 مورد، یعنی تقریباً 55 درصد، رابطۀ دوستانۀ انسان و طبیعت یا طبیعت دوستی وجود دارد. درنتیجه این مدارس در تغییر نگرش انسان نسبت‌به محیط زیست نقش اساسی دارند و کودکان را به حفاظت از طبیعت سوق می­دهند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زبان‌شناسی زیست‌محیطی، تحلیل گفتمان انتقادی، مدارس طبیعت، دستور نقشی ـ نظام‌مند.

عنوان انگلیسی analyzing the discourse of promotional texts in nature schools with the approach of ecolinguistics
چکیده انگلیسی مقاله Ecolinguistics is a branch of linguistics that examines the role of language in creating environmental problems, and in providing possible solutions to these problems. This discipline demonstrates the environmentally destructive language uses, and the "human-centered" attitude of the environment that represents the natural world only for the benefit of humans, and critically analyzes them. This study aims to analyze the discourse of educational and promotional texts in nature schools with the approach of  ecolinguistics and Examine the schools' promotional perspective on the environment'.The method used in this study is descriptive-analytical and has selected educational and promotional texts of nature schools as their data. Data collected through telegram channels of nature schools over the past three years. Finally, 45 targeted texts were selected, comprising a total of 274 clauses. Each clause of the sentence was analyzed based on Hallidays systemic functional grammar from the perspective of experiential, interpersonal, and textual metafunction, and ultimately ecolinguistics approache, To investigate how nature is represented and how humans interact with nature.  The results show that the content of 168 clauses, ie 61 percent of clauses, encourages humans to conserve the environment and make proper use of nature and  In 149 cases, approximately 55%, there is a human-nature or nature-friendly relationship. As a result, these schools play a key role in changing human attitudes toward the environment, leading children to conserve nature.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ecolinguistics,critical discourse analysis,nature schools,Hallidays systemic functional grammar

نویسندگان مقاله صدیقه سادات مقداری | sedighesadat meghdari
Assistant prof. Payam noor University
استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

معصومه یوسفی | masume yusefi
M.A. in General Linguistics, Payam noor University
کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14025-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات