این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۳۱-۱۶۸

عنوان فارسی بررسی کاربرد مهارت‌های زبان انگلیسی در موقعیت‌های مختلف: مطالعۀ موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش ارزیابی نیازهای زبانی و شناسایی اولویت کاربرد مهارت‏های زبانی (خواندن، شنیداری، نوشتن و صحبت کردن) در موقعیت‏های مختلف(خصوصی، دانشگاهی و حرفه‏ای) است. روش پژوهش، توصیفی ـ استنباطی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‏نامه‏ای متشکل از 49 گزینه است. جامعۀ آماری متشکل از 199 دانشجو ( 73 مرد و 126 زن) در مقاطع کارشناسی (69 نفر)، کارشناسی ارشد (67 نفر) و دکتری (63 نفر) مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران بود. پاسخ‌های شرکت‏کنندگان با استفاده از نرم‌افزار آماری علوم اجتماعی کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. به‌طور کلی، نتایج حاصل از مقایسۀ میانگین‏ مهارت‏ها دلالت بر آن داشت که با افزایش سطح تحصیلات، نیازهای دانشجویان به کاربرد مهارت‌های زبانی  به‌خصوص در موقعیت‏های دانشگاهی به‌طور پیوسته افزایش می‏یابد. همچنین مهارت‏های دریافتی (خواندن و شنیدن) کاربرد بیشتری نسبت‌به مهارت های تولیدی (صحبت کردن و نوشتن) در هر سه گروه دارد. نتایج تحلیل داده‏ها از طریق آزمون‌های غیرپارامتری نشان داد که تفاوت معنی‏داری در مهارت خواندن بین تمامی گروه‌ها، در مهارت نوشتن بین گروه دکتری با دو گروه  کارشناسی و ارشد و در مهارت صحبت کردن بین گروه دکتری و کارشناسی وجود داشت. از نظر موقعیت کاربرد زبانی، درحالی که نیازهای شرکت‌کنندگان در مقطعِ کارشناسی به موقعیت‏های زندگی خصوصی آن‌ها مرتبط بود، دانشجویان مقطع دکتری، اغلب نیازهای خود را در حوزه‏های آموزشی و دانشگاهی بیان کردند. در موقعیت حرفه‏ای  و در مهارت شنیداری تفاوت معنی‏داری بین مقاطع مختلف مشاهده نشد. این مطالعه، پیشنهاداتی برای  پژوهشگران، مدرسان و یادگیرندگان زبان انگلیسی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجزیه و تحلیل نیازها، دانشجویان مقاطع مختلف، مهارت‌های زبانی، موقعیت‌های کنونی، نیازهای زبانی.

عنوان انگلیسی Assessing English Language Skills in Various Situations: A Case Study of Undergraduate and Postgraduate Students at the University of Mazandaran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate linguistic needs and identify the priority of using language skills (reading, listening, writing and speaking) in different situations (private, academic, and professional). The research method is descriptive-analytic and the data collection tool is a questionnaire consisting of 49 items. The statistical population consisted of 199 students (73 males and 126 females) at BA (n = 69), MA (n =67) and Ph.D (n =63) at the University of Mazandaran. The responses of the participants were analyzed using SPSS software. In general, the results of the comparison of mean scores of language skills reavealed that with increasing education level, students' needs to use language skills especially in academic positions are increased steadily. Also, receptive skills (reading and hearing) have more usage than productive skills (speaking and writing) in all three groups. The results of data analysis through non-parametric tests showed that there were significant differences in reading skill among all groups, in writing skill between the Ph.D group and the two groups, and in speaking skill between the Ph.D and BA groups. In terms of language usage, while the needs of participants in the undergraduate level were related to their private life situations, doctoral students often expressed their needs in academic situations. There was no significant difference between different sections in the professional situation and listening skill. This study has implications for researchers, instructors, and learners of English language.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Needs analysis,Undergraduate/ postgraduate students,Language skills,Present situations,Language needs

نویسندگان مقاله شیرین آبادی خواه | shirin Abadikhah
Assistant professor of TEFLUniversity of Mazandaran
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

معصومه ولی پور | Masoomeh Valipour
Instructor of English language at the University of Mazandaran
کارشناس ارشد و مدرس زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52075-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات