این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۶۹-۱۹۹
عنوان فارسی
تأثیر دستورزی بر مهارت دستنویسی و انگیزۀ نوشتن دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نوشتن در منطقۀ ۱۸ آموزش و پرورش شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
مطالعۀ حاضر تأثیر متغیر مستقل دستورزی را بر متغیرهای وابستۀ پژوهش یعنی دستنویسی و انگیزۀ نوشتن دانشآموزان دارای اختلال نوشتن در منطقۀ 18 آموزش و پرورش شهر تهران را موردبررسی قرار داده است. بهمنظور بررسی دقیق روابط بین متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته روش تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بهمنزلۀ روش تحقیق برگزیده شد. براین اساس جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان دارای اختلالات نوشتاری پایۀ اول تا سوم مقطع ابتدایی منطقۀ 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1397ـ 1398هستند. نمونۀ آماری بهصورت هدفمند انتخابشده است و شامل 30 نفر از دانشآموزانی است که دارای اختلال نوشتاری در پایههای اول تا سوم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ موردپژوهش بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و به گروه آزمایش به مدت 21 جلسه آموزش مهارتهای دستورزی داده شد. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه در این پژوهش از آزمون مهارت دستنویسی مینهسوتا، آزمون هوش ریون رنگی و آزمون محققساختۀ انگیزۀ نوشتن استفاده شده است. بهمنظور اینکه کودکان انتخابشده دارای ناتوانی ذهنی نباشند از آزمون هوش ریون رنگی استفاده شد و آزمون مینهسوتا و انگیزۀ نوشتن نیز در مراحل پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برنامۀ حرکتی مورد استفاده در این تحقیق منتخبی از مقیاس رشد حرکتی لینکلن ـ اوزورتسکی است که شامل مهارتهای حرکتی ظریف مربوط به دست است. سپس برای آزمون فرضیات پژوهش برپایۀ اطلاعات جمعآوریشده از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل بعد از آموزش مهارتهای دستورزی تفاوت معنیداری وجود دارد. بدین معنا که آموزش مهارتهای دستورزی بر مهارت دستنویسی (یکسانی اندازۀ حروف و لغات، حفظ راستای حروف نسبتبه خطوط نوشتاری و تناسب فضای بین حروف) و انگیزۀ نوشتن دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری تأثیر معنادار دارد و صحت شکل حروف و خوانایی حروف تحت تأثیر آموزش مهارتهای دستورزی بهبود پیدا نمیکنند. پس بهتر است از راههای دیگر و از طریق آموزشهای دیگر این مهارتها ارتقا یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستورزی، دستنویسی، انگیزۀ نوشتن، اختلالات یادگیری، اختلالات نوشتاری.
عنوان انگلیسی
The Effect of Handwriting on Handwriting Skills and Writing Motivation in Elementary Students with Writing Disorders in Tehran Education District 18
چکیده انگلیسی مقاله
The results of data analysis showed that there was a significant difference between the mean scores of post-test in the experimental and control groups after the training of handicraft skills. That is, handwriting skills training had a significant effect on handwriting skills (uniform letter size and vocabulary, letter alignment, and spacing between letters) and motivation for students with learning disabilities. And the accuracy of the letter form and the legibility of the letters do not improve under the influence of the skill training of the hand. So it is better to improve these skills in other ways and through other trainings. The results of data analysis showed that there was a significant difference between the mean scores of post-test in the experimental and control groups after the training of handicraft skills. That is, handwriting skills training had a significant effect on handwriting skills (uniform letter size and vocabulary, letter alignment, and spacing between letters) and motivation for students with learning disabilities. And the accuracy of the letter form and the legibility of the letters do not improve under the influence of the skill training of the hand. So it is better to improve these skills in other ways and through other trainings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Handwriting,Handwriting,Writing Motivation,Learning Disorders,Writing Disorders
نویسندگان مقاله
آنیتا الداغی | anita aldaghi
pnu
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54270-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات