این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۳۵-۲۶۰
عنوان فارسی
تفاوت سبک نامه های نهجالبلاغه از منظر «غنای واژگانی» و «رویکرد انفعالی» (مطالعه موردی نامههای ۲۳، ۳۰ و ۷۳)
چکیده فارسی مقاله
نویسندگان معمولاً برای اثرگذاری بهتر بر ذهن خواننده، مناسبترین سبک را برمیگزینند. سبک نقش مهمی را در انتقال محتوی ایفا میکند، زیرا میل و اشتیاق افراد به خواندن یک مطلب، بستگی زیادی به سبک نوشتاری آن دارد. سبک، آینۀ تمامنمای نویسنده است و لذا تغییر آن، نشاندهنده تأثیر عوامل بیرونی و درونی بر صاحب سبک است. سبکشناسی دانشی است که به توصیف ویژگیهای شکلی یک اثر و آنگاه رابطه این ویژگیها با تفسیر اثر میپردازد و یکی از شاخههای آن، سبکشناسی آماری است. این رویکرد، کمّیّت و شمارش پدیدههای لغوی در متن را موردتوجه قرار داده و بر پایه نتیجه این آمارگیری، حکم صادر میکند؛ بهعبارت دیگر، از کمّیّت برای رسیدن به کیفیت، استفاده میکند. این مقاله به سبکشناسی آماری در نامههای نهجالبلاغه پرداخته است. نامههای 23، 30 و 73 بهعنوان نمونه انتخاب شده و تفاوتهای سبک آنها طبق دو نظریه سبکشناسی آماری، یعنی معادله بوزیمان و نظریه جانسون و با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و آماری، پردازش شده است. نتیجه اجرای این دو نظریه بر نمونههای انتخابی بدینصورت است که طبق معادله بوزیمان، سبک نامه 30 ادبیتر از دو نامه دیگر بوده و سبک نامههای 23 و 73 تقریباً مشابه است. همچنین طبق نظریه جانسون، غنای واژگانی نامه 73، بیش از دو نامه دیگر بوده و نامههای 23 و 30 تقریباً از غنای واژگانی یکسانی برخوردار هستند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر بارز شرایط اجتماعی بر چگونگی انتخاب کلمات توسط امام علی (ع) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبکشناسی آماری، بوزیمان، جانسون، نامههای نهجالبلاغه.
عنوان انگلیسی
Differences between the style of the Nahj al-Balagha's letters in terms of “vocabulary richness” and “literary style” (Letters 23, 30 and 73 as case study)
چکیده انگلیسی مقاله
Authors usually choose the most appropriate style to influence the readerchr('39')s mind. Style plays an important role in conveying content because peoplechr('39')s desire to read a story depends largely on its writing style. Style is the mirror of the author And therefore, its change indicates the effect of external and internal factors on the style's owner. Stylistics is the knowledge that describes the characteristics of a text and then the relation beween these features and the text, and one of its branches is Statistical Stylistics. This approach takes into account the quantity of lexical phenomena in the text and based on the results of this survey, rules. In other words, it uses quantity to achieve quality. This article deals with statistical stylistics in the Nahj al-Balaghachr('39')s letters. Letters 23, 30 and 73 were selected as samples and their style differences were extracted using two statistical theories, Busemann's equation and Johnson's theory, using the descriptive-analytical and statistical method. The result of applying these two theories to the selected samples is that according to Busemannchr('39')s equation, style of the letter30 is more literary than the other two letters, and style of letter 23 and 73 are almost similar. Also, according to Johnsonchr('39')s theory, the vocabulary richness in the letter 73 is more than the other letters, and letters 23 and 30 have approximately the same vocabulary richness. The results indicate the obvious effect of social conditions on how words are chosen by Imam Ali (PUH).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Statistical Stylistics,Busemann,Johnson,the Nahj al-Balagha’s letters
نویسندگان مقاله
عیسی متقی زاده | Isa motagizadeh
Professor, Department of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علی حاجی خانی | Ali Hajikhani
Associate Professor, Department of Quraan and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سمیه مدیری | somayyeh modiri
MA, Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10476-3&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات