این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۴۶۹-۴۸۹
عنوان فارسی
تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانﻫای مکتوب دانشجویان ایرانی به زبان انگلیسی: گامی به سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش به بررسی تغییر دیدگاه در روایت و نگارش انتقادی دانشجویان ایرانی دورههای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی بهزبان انگلیسی، بهعنوان زبان خارجی پرداخته است. 60 نفر (30 زن و 30 مرد) از دانشجویان کارشناسی رشتۀ روانشناسی دردسترس را انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی «داستان اولشخص» و «خلاصۀ داستان سومشخص» ﺘﻘﺴیم کردیم. ابتدا، تفکر انتقادی مشارکتکنندگان را با آزمون واتسون و گلیزرـ فرم الف (1980) ارزیابی کردیم. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙیشآزمون ازطریق آزمون t مستقل نشان داد که بین تفکر انتقادی دو گروه، تفاوت ﻤﻌﻧاداری نبود. سپس، داستان کوتاه «ﭘرواﻨﻪﻫا» (Grace, 1987) را به مشارکتکنندگان دادیم. گروه داستان اول شخص با تغییر دیدگاه داستان، آن را از زاویۀ دید اولشخص نوشتند، ولی مشارکتکنندگان گروه خلاصۀ داستان سومشخص، همان داستان را از دیدگاه سومشخص نگاشتند. از طبقهبندی انواع نوشتار انتقادی هاتن و اسمیت (1995) برای تحلیل محتوایی 60 روایت بهدستآمده از گروهها استفاده کردیم. براساس نتایج آزمونu Mann-Whitney، تفاوت معناداری بین طول و تعداد جملهوارههای نوشتار توصیفی و تأمل دوگفتاره در داستانﻫای اولشخص نسبتبه تعداد نظایرشان در داستانهای سومشخص وجود داشت، اما تفاوت ﻤﻌﻧاداری بین تعداد جملهوارههای تأمل توصیفی و تأمل انتقادی نبود. منطق گفتوگویی داستانها بهترتیب از بیشترین به کمترین عبارت بود از نوشتار توصیفی، تأمل توصیفی، تأمل دوگفتاره و تأمل انتقادی. بررسی کیفی داستانها، چندصدایی آنها را نشان داد. درنتیجه، روش تحلیل محتوایی دادهها ثابت کرد که تغییر دیدگاه بر ابراز دیدگاههای مشارکتکنندگان، تأمل در توصیف و دوگفتارگی نوشتههایشان افزود که درراستای هدف این پژوهش یعنی تقویت نگارش انتقادی در دورههای زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، داستان اولشخص، داستان سومشخص، دیدگاه، زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی.
عنوان انگلیسی
On Shifting the Narrative Point of View and Critical Thinking in Written Narratives by Iranian Learners: A Step towards Critical EAP
چکیده انگلیسی مقاله
This study investigated the quantitative and qualitative impacts of shifting the narrative point of view on the representation of critical thinking (CT) in Iranian EAP learners' written narratives. Sixty (30 women and 30 men) students of psychology who were selected based on convenience sampling were randomly divided into two equal experimental groups of the first-person group (FPG), and third-person summary group (TPSG). The researchers initially administered Watson-Glaser critical thinking appraisal-form A questionnaire (Watson & Glaser, 1980). The results of the independent samples t-test showed no statistically significant difference between the CT of the groups. Then the participants were given the short story of Butterflies (Grace, 1987). The TPSG participants inscribed their reflections on the story in narratives from the third-person perspective, whereas the FPG participants shifted the point of view and wrote first-person stories. The content analysis of the first- and third-person data based on Hatton and Smith's (1995) taxonomy of writing types illustrated a statistically significant difference between the length and the number of descriptive writing and dialogical reflection clauses in first-person stories versus the number of the same clauses in third-person narratives. However, there was no statistically significant difference between the groups' mean ranks of descriptive reflection and critical reflection clauses. Based on Bakhtin (1981, 1986), the dialogicality principle of both first- and third-person storylines was shown to be more descriptive, less descriptive reflective, less and less dialogic reflective, and still less critical reflective. The qualitative analysis confirmed that the writings demonstrated a heteroglossia of different writing types.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
critical thinking,EAP,first-person narrative,point of view,third-person narrative
نویسندگان مقاله
سمیه صباح | Somayyeh Sabah
Department of English Language, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران.
مژگان رشتچی | Mojgan Rashtchi
Department of English Language, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58629-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات