این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵۸۳-۶۰۸
عنوان فارسی
کاربرد طرحوارههای تصویری در آموزش حروف اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر به رویکرد معنیشناسی شناختی در یادگیری زبان دوم/ خارجی توجه شده، با وجود این تحقیقات تجربی کمی با استفاده از این رویکرد، در زمینۀ یادگیری زبان صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر رویکرد شناختی نسبتبه روش سنتی بر یادگیری برخی از مفاهیم پربسامد حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی است. ابتدا، معانی مختلف حرف اضافۀ «به» از فرهنگ سخن انوری (1381) استخراج و سپس جملهها و عبارتهای حاوی این حرف اضافه با توجه به کتاب فارسی بیاموزیم (1388)، در سطح میانی بررسی شد. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، تعداد 50 نفر از غیرفارسیزبانان بزرگسال (زن) با سطح زبانی متوسط در مرکز آموزش زبان فارسی جامعهالمصطفی مشهد با استفاده از آزمون تعیین سطح انتخاب شدند. این گروه نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و با دستیابی به هدف پژوهش، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اتخاذ شد. با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس.، مقایسۀ میانگین نمرههای پیشآزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد بین دانش قبلی فارسیآموزان دو گروه، قبل از شروع فرایند آزمایش، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ در صورتی که مقایسۀ میانگین نمرههای پسآزمون مبین آن است که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عملکرد فارسیآموزانی که به روش شناختی آموزش داده شدند، در مقایسه با آنان که به روش سنتی آموزش دیدند، تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش پیشرفت قابل ملاحظهای در یادگیری مفاهیم حرف اضافۀ «به» از خود نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنیشناسی شناختی، طرحوارۀ تصویری، آموزش، یادگیری زبان، حرف اضافۀ «به».
عنوان انگلیسی
The use of image schema in teaching prepositions; Case study: Preposition “Be” in Persian language
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, Cognitive semantic approach plays an important role in learning second/foreign language. However, a few experimental investigations have applied a cognitive perspective to instructed L2 learning. The main purpose of the present research is comparing impact of cognitive approach to the traditional approach in learning some frequency concepts of the preposition "be" in Persian language. First, different meanings of preposition "be" were selected from Farhang Sokhan Anvari (1381) and then some sentences and phrases containing this preposition were investigated according to the Farsi Biamoozim (1388) in the middle level. Prior to begging the instruction, 50 non-Persian learners (woman) were selected by proficiency test at Jamee-Almostafa of Mashhad center. This group were randomly divided into control and experimental groups and then, pre-test and post-test was applied between these groups. By using SPSS, comparison of the pre-test in control and experimental group revealed that there isn't significant difference between prior knowledge of two groups before treatment, whereas the post-test showed that there is statistically significant difference between two groups. The results indicated that experimental group which was under the training of cognitive method showed significant gains than control group who received the traditional training methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Cognitive Semantics,Image Schema,Teaching,learning language,Preposition ",be"
نویسندگان مقاله
زهرا بادامدری | Zahra Badamdari
Linguistics -Ferdowsi university of Mashhad- Iran
کارشناسی ارشد آزفا، گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
علی علیزاده | Ali Alizadeh
Linguistics Ferdowsi university of Mashhad
دانشیار زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الناز اقبالی | Elnaz Eghbali
Linguistics Ferdowsi university of Mashhad
کارشناسی ارشد آزفا، گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
طاهره وحیدی فردوسی | Tahereh Vahidi ferdowsi
linguistics university of Mashhad
کارشناسی ارشد آزفا، گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-22513-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات