این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۳۶۹-۳۹۸
عنوان فارسی
نقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم
چکیده فارسی مقاله
علاقۀ روزافزون به انجام تحقیقات انگیزشی مرتبط با کلاس درس از سال 1975 تاکنون در حال گسترش است و تاکنون پژوهشهای بسیاری برمبنای مدلها گوناگون انگیزشی صورت گرفته است. در پژوهش حاضر تأثیر متغبرهای جنسیت، سن و مقطع تحصیلی فارسیآموزان بر عوامل انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم موردتحلیل و بررسی قرار گرقت. بدین منظور از «پرسشنامۀ انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم» برگرفته از پژوهش خالقیزاده و همکاران (1398) استفاده شد، و 300 فارسیآموز (زن و مرد از ملیتها و مقاطع تحصیلی مختلف) که در بازۀ سنی 18 تا 50 قرار داشتند، از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در قزوین، و دانشگاه علوم پزشکی تهران، به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که 16 مؤلفۀ پیشنهادی، تأثیر معنیداری بر انگیزۀ زبانآموزان داشتند. همچنین مؤلفههای تعیینکنندۀ انگیزه، از نظر رتبه، تأثیر یکسانی بر میزان انگیزۀ فارسیآموزان ایرانی ندارند. علاوهبراین، نتایج نشان داد زنان و مردان در برخی عوامل انگیزشی با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین مشخص شد که گروههای سنی بالاتر نسبتبه سنین پایینتر از رفتار انگیزشی بیشتری برخوردار هستند. بین مدرک تحصیلی (سطح تحصیلات) و برخی متغیرهای انگیزشی نیز رابطۀ معنیداری مشاهده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سامانۀ خودهای انگیزشی، یادگیری زبان فارسی، فارسیآموزان غیرایرانی، جنسیت، سن، مقطع تحصیلی.
عنوان انگلیسی
The Role of Gender, Age, and Educational Level in Motivation of Learning Persian as a Second Language
چکیده انگلیسی مقاله
There has been a growing interest in class-related motivational research since 1975, and many studies have been conducted on a variety of motivational models. The present study, on the base of Dornyei Motivational self-systems (2005) and the history of research related to the motivation for learning a second language such as Gardner (1985), Clement (1980), and Clement and Kruidenier (1985), Taguchi (2010) , Papi (2010) Magid (2011), examines 16 motivational along with the effect of gender, age, and student's degrees variables on Persian language learning motivation among non-Persian students For this purpose, 300 non-native Persian learners (women and men of different nationalities and educational levels) aged between 18 and 50 from the Persian language teaching centers of Ferdowsi University of Mashhad, Imam Khomeini International University in Qazvin , and Tehran University of Medical Sciences, responded to a questionnaire with 16 factors(92 items). Validity and reliability of the questionnaire were evaluated and verified using PPL software. The results of the study showed that all 16 proposed components had a significant effect on the learner's motivation. Also, the motivational factors, in terms of rank, do not have the same effect on the motivation of non-native Persian learners. In addition, the results showed that women and men differ in their motivational factors. It was also found that older age groups are more likely to be motivated than younger ones. There was a significant relationship between educational level and some motivational variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Motivational self-systems,Learning Persian language,Non-Iranian Persian learners,gender,age,students’ degrees
نویسندگان مقاله
شراره خالقی زاده | Sharareh Khaleghizadeh
PhD in Linguistics, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
دکتری زبانشناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26835-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات