این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۱۱-۲۸

عنوان فارسی توصیف و مقایسه مدیریّت‌ ایمنی در کلاس‌های تربیت بدنی مدارس دوره راهنمایی شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق حاضر توصیف و مقایسه مدیریّت ‌ ایمنی در کلاس‌های ‌ تربیت بدنی مدارس دوره راهنمایی شهر اهواز بود؛ بر اساس ‌این هدف، متغیّرهای مؤثّر در مدیریّت ‌ ایمنی کلاس‌ تربیت بدنی شناسایی و در قالب چهار عامل با عناوین دانش کمک‌های اوّلیّه معلّمان‌ تربیت بدنی، وضعیّت ‌ ایمنی در کلاس‌های ورزشی (رفتار ‌ ایمنی دبیر)، وضعیّت ‌ ایمنی وسایل، تجهیزات و امکانات ورزشی مدارس و وسایل و تجهیزات کمک‌های اوّلیّه در مدارس تدوین گردید. برای ارزیابی ‌این عوامل از پرسش‌نامه‌ای محقّق‌ساخته استفاده‌شد. روایی پرسش‌نامه از طریق روایی محتوای و پایایی پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ (87/0=r) در سطح معنی‌داری (05/0=α) به دست آمد. جامعه آماری تحقیق را کلّیّه مدارس دوره راهنمایی اهواز و دبیران‌ تربیت بدنی آن مدارس تشکیل دادند و مدارس راهنمایی دولتی و دبیران‌ تربیت بدنی آن مدارس که شامل 146 مدرسه و 148 دبیر ‌ تربیت بدنی به عنوان و نمونه آماری در نظر گرفته‌شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق از روش‌های آمار توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک سویه در سطح معنی‌داری (05/0=α) استفاده‌شد. نتایج تحقیق نشان داد: میانگین مدیریّت‌ ایمنی در کلاس‌های ‌ تربیت بدنی (79/0±96/58) و در حد متوسّط قرار داشت و از سطح مطلوب کمتر بود، بین مدیریّت‌ ایمنی در کلاس‌های ‌ تربیت بدنی مدارس راهنمایی مناطق چهارگانه شهرستان اهواز، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. میانگین رفتار ‌ ایمنی دبیران ‌ تربیت بدنی در کلاس‌های ‌ تربیت بدنی (90/0±11/78) در سطح مطلوب بود. میانگین دانش و مهارت‌های کمک‌های اوّلیّه دبیران ‌ تربیت بدنی (48/1±27/63) در حد متوسّط قرار داشت. میانگین وضعیّت ‌ ایمنی وسایل، تجهیزات و امکانات ورزشی مدارس (98/0±46/49)، میانگین وضعیّت وسایل و تجهیزات کمک‌های اوّلیّه مدارس (69/1±93/43) در حد ضعیف بود، تفاوت معنی‌داری در میانگین دانش و مهارت‌های کمک‌های اوّلیّه دبیران‌ تربیت بدنی در مدارس دخترانه و پسرانه مشاهده نشد؛ ولی در بین میانگین رفتار ‌ ایمنی دبیران‌ تربیت بدنی، سطح وسایل و تجهیزات کمک‌های اوّلیّه در مدارس و وضعیّت‌ ایمنی وسایل، تجهیزات و امکانات ورزشی تفاوت معنی دار مشاهده‌شد. که در‌این میان مدارس دخترانه و دبیران آن‌ها از میانگین بالاتری برخوردار بودند. در مجموع تفاوت معنی‌دار در میانگین مدیریّت ‌ ایمنی در کلاس‌های ورزشی مدارس دخترانه و پسرانه مشاهده‌شد که مدیریّت ‌ ایمنی در کلاس‌های ورزش مدارس دخترانه بالاتر بود. به طور کلّی در ‌این تحقیق، سعی‌شد شیوه‌ای استاندارد برای ارزیابی مدیریّت ‌ ایمنی در کلاس‌های ‌ تربیت بدنی ساخته شود. با توجّه به اهمّیّت ‌ ایمنی در کلاس‌های ‌ تربیت بدنی و هم‌چنین با توجّه به نتایج تحقیق حاضر مدیریّت ‌ ایمنی کلاس‌های‌ تربیت بدنی مدارس دوره راهنمایی اهواز در سطح مطلوب قرار نداشت که برای افزایش‌ ایمنی در ورزش مدارس توصیه می‌گردد توسعه عوامل چهارگانه تحقیق مورد توجّه مسؤولان ‌ تربیت بدنی در آموزش و پرورش قرار‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Description and Comparison of Safety Management in Physical Education Classes in Junior High Schools in Ahwaz
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was describing and comparing the safety management in Physical Education (P.E) classes in junior high school in Ahwaz. For this purpose, the effective variables in safety and security in P.E classes were identified based on a framework of four factors: the teachers’ knowledge about first aid training, security of classes (teacher’s behavior), the security of sport equipment and supplies and the first aid equipment as well as supplies. The researcher-made questionnaire was used for evaluating the effective factors. The validity and reliability of questionnaire were measured by content validity and Cronbach alpha (r=0.87) at the following significant level (=α 0/05). The population of this research was the all the junior high schools in Ahwaz and the P.E teachers. The 146 public junior high schools and their 148 P.E teachers were selected as a sample. The collected data was analyzed via descriptive statistics, independent samples test and ANOVA (p< 0/05). The main results from this study indicate that the mean of safety management in P.E classes (58.96± 0.79) was in the middle of range and less than desirable level but there was no significant difference in safety management between P.E classes in four areas in Ahwaz city. The mean of teacher’s behavior (78.11±.90) was in desirable level, the mean of knowledge of first aid training (63.27±1.47) was in the middle of range, the mean of the security of sport equipment and supplies (49.46±0.98) and the mean of the first aid equipment (43.93±1.69) was weak. There was no significant difference in teacher’s knowledge of first aid training between girl and boy schools; however, there was significant difference between the security of sport equipment and supplies, first aid equipment and teachers’ behavior in girl and boy schools. The girl schools have higher means. In General, there was a significant difference between safety management in girl and boy schools in that the girl schools have higher means. Generally, this study tried to make a standard method for evaluating safety management in P.E classes. Regarding the safety in P.E classes and also considering these results, safety management was not in desirable level, to increase this level more attention should be paid to these factors which are effective in safety management in sport classes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسدالله مبین حسنی | asadollah mobin
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی و مدرّس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمین (Islamic azad university of khomein)

مهرعلی همتی نژاد | hemati nezhad
استادیار دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مهوش نوربخش |
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

عبدالرحمن مهدی پور |
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://asp.journals.umz.ac.ir/article_1365_263.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251287.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات