این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۵-۳۰

عنوان فارسی بررسی چگونگی کاربرد نمونه مدیریت کیفیت جامع و مراحل طراحی الگوی مناسب در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله چگونه می توان هزینه های بیمارستانی را کاهش داد؟ چگونه می توان رضایت گیرندگان خدمات را برآورده کرد، چگونه می توان بهره وری را در خدمات بیمارستانی افزایش داد؟ اینگونه سئوالات همیشه ذهن برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان سازمانهای بهداشتی درمانی را به خود مشغول داشته است آنها تلاش می کنند تا با ارائه الگوها، استراتژی ها و مدلهای مختلف پاسخ مناسبی به سوالات فوق بیابند. در همین زمینه، دانشگاه علوم پزشکی همدان با تشکیل گروهی، تحت عنوان کمیتۀ مدیریت (نام کمیته بعداً به کمیتۀ بهبود کیفیت تغییر یافت) متشکل از برخی مسئولین دانشگاه و اعضاء هیئت علمی فعال و واجد تخصصهای مرتبط، تلاش نمود تا به الگوئی مناسب برای حل مسائل و مشکلات بهداشتی درمانی خصوصاً در بیمارستانها دست یابد، متعاقب آن با بررسیهای لازم، مطالعه و بحث و تبادل نظر با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) و با در نظر گرفت تجربیات موجود در ادارۀ امور بیمارستانها در سطح استان، مدل مدیریت کیفیت جامع (TQM) را به عنوان استراتژی مناسب برای افزایش کیفیت و بهره وری در بیمارستانها انتخاب نمود و آن را به عنوان مدل و استراتژی مناسب و منطبق با وضعیت سازمانهای بهداشتی درمانی مورد استفاده قرار داد. این مقاله به شرح اقدامات انجام شده در کمیتۀ بهبود کیفیت در دانشگاه، به کارگیری الگوی TQM در بیمارستانها و نتایج پروژه های انجام گرفته در آن می پردازد و در انتها با ترسیم فلوچارت مراحل حل مسأله به روش TQM به طور مشروح به بررسی یک مورد از تجربیات انجام گرفته در بیمارستان می پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating methods of application of comprehensive quality management and stages of designing appropriate pattern in hospitals of Hamedan University of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله How can we reduce the hospital costs? How can we satisfy the customers? How can we improve the efficiency of hospital services? These questions do always occupy the minds of programmers and decision makers in health care organizations. They attempt to provide an appropriate answer to the above questions through designing patterns, strategies and different models. To this end, Hamedan university of medical sciences established a group entitled management committee (this committee was then renamed as quality enhancement committee) composed of some university officials and dynamic academic members having relevant specialties and tried to attain a proper pattern in order to solve the health-related problems especially in hospitals. Afterwards, this committee selected thorough quality management (TQM) model as the proper strategy for enhancing the quality and efficiency of hospitals through necessary investigations, studies and discussions with WHO experts and considering available experiences in managing hospital affairs. They applied this model as the appropriate model and strategy in accordance with the conditions prevalent in health care organizations. This article explains the affairs carried out in this committee, applying TQM model in hospitals and the results of projects done. Finally, TQM model will be applied in solving the problems via drawing a flowchart in one of the trials experienced in hospital.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یدالله حمیدی | y hamidi



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-139&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات