این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۶۳-۷۶

عنوان فارسی تأثیر تمرین ایروبیک، یوگا و ایروبیک ـ یوگا بر آمادگی جسمانی دانشجویان دختر شرکت‌کننده در کلاس‌های تربیت بدنی عمومی (۱)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف تحقیق حاضر تعیین اثر تمرین ایروبیک، یوگا و ایروبیک ـ یوگا بر برخی از عوامل آمادگی جسمانی دانشجویان دختر بود. روش‌شناسی: 76 نفر از دانشجویان دختر غیر فعّال شرکت‌کننده در کلاس­های تربیت بدنی عمومی (1) دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه سنّی 25 ـ 19 سال که تجربه­­­ای در روش‌های تمرینی منتخب نداشتند، داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تجربی ایروبیک، یوگا و ایروبیک ـ یوگا و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آزمودنی­ها در گروه­­های تجربی به مدّت 14 هفته، 2 جلسه در هفته و 60 دقیقه در هر جلسه در برنامه تمرینی مشخّص شرکت کردند و آزمودنی­های گروه کنترل در این مدّت در کلاس تئوری آمادگی جسمانی شرکت می­کردند و هیچ برنامه تمرینی سازمان­یافته­ای نداشتند. به منظور جمع­آوری اطّلاعات در پایان برنامه تمرینی در گروه­های تجربی ازآزمون­های دو استقامت 1200 متر، پرش عمودی، چابکی 9×4 متر، دراز و نشست و شنا سوئدی برای ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی استفاده شد. نتایج: تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که میانگین آمادگی جسمانی و عوامل استقامت قلبی ـ تَنفّسی، نیروی عضلانی، استقامت عضلات شکم و استقامت عضلات کمربند شانه در گروه ایروبیک، یوگا و ایروبیک ـ یوگا نسبت به گروه کنترل به طور معنی­داری بالاتر بود (05/0p<). هم‌چنین، میانگین چابکی در گروه یوگا و ایروبیک ـ یوگا به طور معنی­داری بالاتر از گروه ایروبیک و کنترل بود (05/0p<). بحث و نتیجه‌گیری: این نتایج، نشان داد که روش‌های تمرینی منتخب به ویژه تمرینات یوگا، سبب بهبود آمادگی جسمانی و عوامل آن در دانشجویان دختر شده است. از این رو، پیشنهاد می­شود که از این روش‌های تمرینی در برنامه­های آموزشی واحد تربیت بدنی عمومی (1) استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایروبیک، یوگا، آمادگی جسمانی و دانشجویان دختر،

عنوان انگلیسی The Effect of Aerobic, Yoga, and Aerobic-Yoga Training on Physical Fitness of Female Students in General Physical Education 1 Course
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was exploring the effect of the aerobic, yoga and aerobic-yoga training on some of the factors relating to female students’ physical fitness. 76 sedentary female students participated in the general physical education 1 classes held by Ferdowsi University of Mashhad with an age range between 19 and 25. The participants did not have any previous experience in selected training modes. They were randomly assigned to three experimental groups (aerobic, yoga and aerobic-yoga) and one control group. The subjects in experimental groups participated in specific exercises for 14 weeks, which included two sessions per week each lasting for 60 minutes. During this period, the subjects in the control group participated in theoretical physical fitness course and had no organized exercise programs. In order to collect data, at the end of exercises in the experimental groups, 1200-meter run, vertical jump, shuttle run, sit-ups and push-ups tests were used for assessing the factors of physical fitness. One-Way ANOVA and Tukey’s Post Hoc Test showed that the mean of total physical fitness and the factors of cardio-respiratory endurance, muscular strength and abdominal and upper body muscular endurance in aerobic, yoga, and aerobic-yoga groups compared to the control group was significantly higher (P< 0.05). Also, the means of agility in yoga group and aerobic-yoga group were significantly higher than aerobic and control groups (P< 0.05). The results indicate that selected training modes especially yoga exercises have improved the physical fitness and its factors among the female students. Therefore, it is recommended that these training modes be used in the instructional programs of general physical education 1.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aerobic, Yoga, Physical fitness, Female students

نویسندگان مقاله نصرالله جوادیان صراف |
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

تکتم امامی |
کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://asp.journals.umz.ac.ir/article_1362_262.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251298.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات