این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۷

عنوان فارسی بررسی و مقایسه وضعیّت موجود دروس تربیت بدنی عمومی دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه چهار کشور از دیدگاه مربّیان زن و مرد
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای وضعیّت موجود دروس تربیت بدنی عمومی دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه چهار کشور از دیدگاه اعضای هیأت علمی بود. پژوهش حاضر، توصیفی‌ ـ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلّیه مربّیان زن و مرد شاغل( اعم از حقّ التّدریس، پاره‌وقت و تمام‌وقت) می‌شد که تدریس دروس تربیت بدنی عمومی 1 و 2 را در دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه چهار کشور به عهده داشتند. تعداد 140 نفر از مربّیان دروس تربیت بدنی عمومی (64 نفر زن و76 نفر مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق پرسش‌نامه محقّق ساخته بود. پس از هماهنگی‌های لازم و دریافت معرّفی‌نامه از مسؤولان منطقه چهار کشور امکان ورود به دانشگاه‌های مورد مطالعه فراهم شد. سپس پژوهشگر با کمک همکاران تحقیق به واحدهای آموزشی مورد مطالعه مراجعه و ضمن مشاهده مستقیم فرآیند تدریس و چگونگی اجرای درس تربیت بدنی، وسایل، تجهیزات و فضاهای ورزشی موجود دردانشگاه‌ها به تکمیل پرسش‌نامه‌ها اقدام نمودند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها، نشان داد که فقط بین ویژگی‌های فردی (مدرک تحصیلی و رتبه دانشگاهی) و امکانات و تجهیزات ورزشی مربّیان زن و مرد، تفاوت معناداری وجود دارد. در حالی که به طور کلّی با مقایسه دانشگاه‌های مورد مطالعه، این تفاوت در مورد ویژگی‌های فردی بین مدرک تحصیلی، نوع استخدام و رتبه دانشگاهی و بین دیدگاه‌ها در موارد اهمّیّت درس تربیت بدنی، برنامه آموزشی و امکانات و تجهیزات ورزشی، تفاوت معناداری مشاهده شد. نتایج تحقیق حاضر، بیانگر آن است که در مجموع، دانشگاه‌های آزاد منطقه چهار کشور با کمبود نیروی انسانی متخصّص، وسایل، تجهیزات و فضاهای ورزشی رو به رو هستند و به دلائل گوناگون به دروس تربیت بدنی عمومی در این دانشگاه‌ها توجّه لازم صورت نگرفته است. بنابراین می‌طلبد که مسؤولان امر توجّه جدّی و بیش از پیش به این موضوع معطوف داشته باشند و با تصمیمات منطقی و با شهامت کاری، تحوّلی اساسی و بنیادین در ارائه دروس تربیت بدنی عمومی این دانشگاه‌ها ایجاد نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The investigation of the current status of physical education courses at Islamic Azad Universities in Zone four
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this comparative study was to investigate the current status of physical education courses at Islamic Azad Universities in zone four. This research is descriptive. The target population in the study included female nd male teacher who were either full-time, part-time or visiting teachers. All the teachers were teaching physical education courses I and II at Islamic Azad Universities District Four. The sample included 140 teachers (64 females and 76 males) who were available to participate in this research. The data were collected through different questionnaires. All the participants completed several self-report researcher-made questionnaires concerning human resources, material and financial factors, and teaching process. The results of data analyses showed significant difference between teachers' demographic characteristics in their educational certificates and university ranks. In addition, the results indicated significant difference between attitudes of men and females teachers in all cases (course importance, educational programs, equipment and sport facilities) except on teaching methods, and evaluation. Overall, the results of this study suggests that Islamic Azad University branches are facing lack of professional human resources, equipment and sport facilities and spaces. Moreover, the university authorities have not taken into consideration physical education seriously at the universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی کارگر فرد |
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

شهرام قهرکی | قهرکی
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر (Islamic azad university of khomeinishahr)


نشانی اینترنتی http://asp.journals.umz.ac.ir/article_1341_257.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251318.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات