این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۸
عنوان فارسی
اندازهگیری و مقایسه تواناییهای ادراکی ـ حرکتی دانشآموزان ۱۴-۷ سال شهر تهران با کودکان همسن و سال آمریکایی
چکیده فارسی مقاله
واژه ادراکی ـ حرکتی بر تعبیر و تفسیر و پاسخی که فرد به یک محرّک میدهد، دلالت میکند. تقریباً به هر آنچه که فرد با آنها سروکار دارد، ادراکی ـ حرکتی گفته میشود. تجارب حرکتی کسبشده در سنین اوّلیّه، پایههای اصلی رشد و تکامل ادراکی ـ حرکتی فرد را تشکیل میدهند و تحقیقات نشان داده است که تجارب یادگیریهای اوّلیّه زندگی در یادگیریهای بعدی او، اثرِ مثبت دارند. جوامع امروزی برای درک عالی مسائل شناختی و اجرای برتر اعمال در حیطه ادراکی ـ حرکتی، ارزش و بهای فراوان قائل هستند. برای تسهیل در رشد تواناییهای ادراکی، فرد باید در سالهای اوّلیّه زندگی خود از بیشترین امکانات رویارویی با تحریکات حسّی و تجربی حرکات متنوّع برخوردار باشد. در تحقیق حاضر، تواناییهای ادراکی ـ حرکتی دانشآموزان پسر 7 تا 14ساله شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن با اطّلاعات موجود در کودکان آمریکایی مقایسه گردید. 160 نفر از دانشآموزان پسر از 4 منطقه جغرافیایی، شمال، جنوب، غرب و شرق استان تهران به صورت تصادفی گزینش شدند تا نماینده کلیّه دانشآموزان از نظر وضعیّت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی باشند. آزمون لینکلن ـ اورزتسکی که در این بررسی از آن استفاده شد، دارای 36 مادّه است که هر 6 حرکت یا مادّه آن، یک پارهسطح را میسنجد. این پارهسطحهای توانایی ادراکی ـ حرکتی، شامل هماهنگی عمومی ایستا، هماهنگی عمومی پویا، هماهنگی دستی پویا، سرعت حرکت، حرکات همزمان و حرکات غیرهمزمان است. پس از اجرای مقیاس مذکور و جمعآوری اطّلاعات، از روشهای آماری مناسب توصیفی برای دستهبندی آنها و از آزمون t جهت مقایسه آنها استفاده گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comparison of perceptual – motor abilities of Iranian children between 7-14 years and American match group
چکیده انگلیسی مقاله
The term Perceptual – motor is about the interpretation and the response that a person gives to a stimulus. Almost whatever one does is perceptual – motor. Therefore, the acquired Motor practice during the early ages forms the fundamental basis of motor development. Studies show that the early learning practices of person have a positive influence on the later learning. That is why the contemporary societies pay lots of attention to the best perception of cognitive things and better performance in perceptual – motor. In order to facilitate the growth of perceptual abilities, one must be exposed to sensory stimulation and various movements in early part of his life. The aim of this survey is to study the perceptual – motor abilities of children between the ages of 7 to 14.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ضیای فلاح محمدی | fallah mohammadi
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://asp.journals.umz.ac.ir/article_1323_253.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1489/article-1489-251332.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات