این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
جغرافیا و توسعه
، جلد ۲۰، شماره ۶۶، صفحات ۲۲۷-۲۵۴
عنوان فارسی
تحلیلی بر سطح توسعهیافتگی بنادر استان بوشهر
چکیده فارسی مقاله
امروزه بنادر به عنوان پل ارتباطی مبادله کالا، در حمل و نقل دریایی و خشکی نقش قابل توجهی در ایجاد یکپارچگی در مناطق پسکرانهای و برقراری توازن در زنجیره تامین کالا نقش مهمی را ایفا میکنند. در واقع، هر بندر دارای موقعیت جغرافیایی، تجهیزاتی و عملکردی متفاوتی میباشد و همین امر سبب تفاوت در سطح پیشرفت و توسعه بنادر و به طبع آن شهرها و مناطق پسکرانهای شده است. هدف از این پژوهش، شناخت، تحلیل و سطحبندی ظرفیت، امکانات و توانمندیهای شش بندر استان بوشهر (بوشهر، عسلویه، کنگان، گناوه، دیر و دیلم) است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از منابع اسنادی و دادههای میدانی است. به منظور وزندهی و رتبهبندی به معیارها و زیرمعیارها از مدلFAHP و برای رتبهبندی سطح توسعهیافتگی بنادر از مدل TOPSIS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بندر عسلویه در میان پنج بندر مورد مقایسه، به لحاظ معیارها و زیرمعیارهای مورد بررسی، در سطح اول توسعهیافتگی قرار دارد. بنابراین میتوان گفت علیرغم آنکه بندر بوشهر قدیمیترین بندر این استان به شمار میرود، بندر عسلویه توانسته است طی سالهای اخیر از یک سو به دلیل توسعه میادین گازی و از سوی دیگر، ارتباط عملکردی موثر و کارآمد با کانونهای پسکرانهای، بیشترین سطح توسعه یافتگی را به خود اختصاص دهد. در عین حال این موضوع توانسته بر توسعه زیرساختهای بندر تجاری در کرانه ساحلی این شهرستان نیز اثرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بندر، توسعه کرانه ساحلی، مدل FAHP، مدل TOPSIS، استان بوشهر،
عنوان انگلیسی
Evaluation of ports development degree in Bushehr province
چکیده انگلیسی مقاله
Today, ports, as a communication bridge for the exchange of goods, play an important role in sea and land transport in creating integration in the post-colonial regions and establishing balance in the supply chain. In fact, each port has a different geographical location, equipment and function, and this has led to increased inequality in the development of ports and, by nature, cities and regions. The purpose of this study is to evaluate, identify and analyze the geographical facilities and capabilities of the ports of Bushehr province in order to develop the backward regions of this province. The research method in this research is descriptive-analytical using documentary sources, library. In order to weight and rank the criteria and sub-criteria, fuzzy AHP and TOPSIS models have been used. After a general review and comparison of criteria and sub-criteria, six ports of Bushehr, Assaluyeh, Kangan, Genaveh, Dayyer and Deylam in this province were selected from among the ports of Bushehr province which are located in the Persian Gulf. Findings show that Assaluyeh port is among the five ports compared in terms of criteria and sub-criteria in the first place. Therefore, it was selected as the most suitable port in the development of the southern regions of Bushehr province.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بندر, توسعه کرانه ساحلی, مدل FAHP, مدل TOPSIS, استان بوشهر
نویسندگان مقاله
مجتبی آراسته |
استادیار بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
ملیکا زارعی |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://gdij.usb.ac.ir/article_6726_775b11578733ff867e0e418c1c940630.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات