این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و توسعه، جلد ۱۹، شماره ۶۴، صفحات ۲۱-۴۴

عنوان فارسی تحلیل هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری در ایران
چکیده فارسی مقاله در عصر حاضر که فناوری مشخصه بارز آن است، خدمات به شکلی یکپارچه در دسترس استفاده کنندگان قرار گرفته است و فناوری به بنیانی برای شکل‌گیری یا تغییر شکل مقصدهای گردشگری تبدیل شده‌است. این توسعه سریع فناوری در گردشگری و علاقه در حال رشد به هوشمندسازی شهرها، توجه مدیران و سیاستگذاران مقصدها را به فرصت هایی که از کاربرد راهبرد هوشمندی ایجاد می‌شود، جلب کرده است. بنابراین، هدف این تحقیق تعیین ابعاد یا مولفه‌های هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری، و شاخص‌های سنجش آنها به گونه‌ای است که بر اساس آن بتوان به سنجش هوشمندی مقصدهای گردشگری پرداخت. بر این اساس، گام‌های سه گانه‌ پژوهشی تعیین شده‌اند. در گام اول به احصای مولفه‌های هوشمندی و شاخص‌های سنجش آنها و اعتبارسنجی آنها با استفاده از نظر خبرگان پرداخته شده است. در گام دوم تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه آنلاین و نظرسنجی از 320 خبره گردشگری در سطح 12 مقصد گردشگری منتخب، علاوه‌بر سنجش میزان هوشمندی، میزان تاثیرگذاری هریک از مولفه‌های هوشمندی تعیین شده است. در گام سوم تحقیق، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون توکی، تفاوت بین میزان هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری منتخب در کل و به تفکیک مولفه‌ها تحلیل شده است. بر اساس نتایج تحقیق شش مولفه و پنجاه و هفت شاخص برای سنجش هوشمندی تعیین شدند. همچنین مشخص شد که تفاوت معناداری بین هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری وجود دارد و بر آن اساس، قم دارای بیشترین و ساری دارای کمترین میزان هوشمندی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری، هوشمندی، مقصدهای گردشگری شهری، ایران،

عنوان انگلیسی The analysis of smartness of urban tourism destinations in Iran
چکیده انگلیسی مقاله In the present age, which is characterized by technology, services have been made available to users in an integrated manner, and technology has become the basis for the formation or transformation of tourist destinations. This rapid development of technology in tourism and the growing interest in smart cities has attracted the attention of destination managers and policymakers to the opportunities created by the implementation of smart strategies. Therefore, the purpose of this study is to determine the dimensions or components of smartness of urban tourist destinations, and their measurement indicators in a way that can be used to measure the smartness of tourist destinations. Consequently, three research steps are determined. In the first step, the components of smartness and their measurement indicators have been determined and validated using the opinion of experts. In the second step, using an online questionnaire and a survey of 320 tourism experts at the level of 12 selected tourism destinations, in addition to measuring the smartness, the impact of each component of smartness has been determined. In the third step, using one-way analysis of variance test and Tukey test, the difference between the smartness of selected urban tourism destinations in general and by components is analyzed. Based on the research results, six components and fifty-seven indicators for measuring smartness were determined. It was also found that there was a significant difference between the smartness of urban tourist destinations and based on that, Qom has the highest and Sari has the lowest level of smartness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گردشگری, هوشمندی, مقصدهای گردشگری شهری, ایران

نویسندگان مقاله علی دلشاد |
استادیار گردشگری دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://gdij.usb.ac.ir/article_6318_db8c35e2e33032c010fe852074284a73.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات