این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حقوق اداری، جلد ۸، شماره ۲۵، صفحات ۹-۴۷

عنوان فارسی طراحی الگوی جامع پیشایندهای انگیزه خدمت عمومی در سازمان‌های حاکمیتی
چکیده فارسی مقاله ﻧﻈﺮﻳﻪ اﻧﮕﻴﺰه ﺧﺪﻣﺖ ﻋﻤومی‌ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻛﻠﻴﺪی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ ﻧﻮﻳﻦ، ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس اﺳﺘﻮار اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰهﻫﺎی ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎ اﻧﮕﻴﺰه‌های موجود در ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ، تفاوت‌های زیادی دارد. در میان سازمان‌های دولتی کشور، وزارت کشور و مخصوصا  استانداری‌ها؛ نهادهای دولتی با کارویژه حاکمیتی هستند که باید در تمامی زمینه‌های مدیریتی (سیاسی، امنیتی، اقتصادی، عمرانی و ...) و به‌ویژه در تعامل با شهروندان، الگوی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند که انگیزه خدمت در این‌بخش و پیشایند‌های آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش، بر اساس نوع هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش، کیفی و شیوه توصیفی بود. به منظور جمع‌آوری داده‌های کیفی از ابزار مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری، شامل خبرگان اجرایی شاغل در سیستم حاکمیتی و خبرگان علمی و دانشگاهی در رشته مدیریت دولتی بوده و نمونه آماری به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی- شخصیتی با مضامین فرعی (تمایلات ارزشی و دینی فرد، تمایلات اخلاقی فرد، تمایلات ملی‌گرایانه در فرد، تمایلات جمع‌گرایانه و متغیرهای جمعیت‌شناسی)، عوامل سازمانی با مضامین فرعی(تجربه مثبت سازمانی، شایسته‌محوری سازمان، رهبری خادمانه در سازمان، طراحی شغل انسان‌گرا، فضیلت‌محوری سازمان‌، اهداف، ارزش‌ها و انتظارات سازمانی و جامعه‌گرایی سازمان ) و عوامل فرهنگی، اجتماعی با مضامین فرعی (رشد و تربیت در محیط اجتماعی مذهبی، یادگیری اجتماعی در بستر جامعه و فرهنگ خانوادگی) و پیشایندهای انگیزه خدمت عمومی در سازمان‌های حاکمیتی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزه، خدمت عمومی، سازمان‌های حاکمیتی، تحلیل مضمون، پیشایند

عنوان انگلیسی Designing a Model of Antecedents of Public Service Motivation in Government Organizations
چکیده انگلیسی مقاله The PSM theory as one of the two main themes of modern government management is based on the schema. Among government agencies, the Ministry of the Interior, and especially the governorates, government agencies are specially governed, which should be exemplary in all managerial areas, and in particular in interaction with citizens. This study aimed to identify antecedents of public service motivation in government organizations. This study was a qualitative, quantitative and descriptive one based on the purpose of the study and the type of method. Data were collected through interview and content analysis techniques. And a little tool is a questionnaire. The statistical population, including experts, was selected through purposive sampling.The results showed that individual factors with sub-themes (values ​​and religious tendencies, ethical tendencies, nationalistic tendencies, collectivistic tendencies, demographics, personality traits), organizational factors with sub-themes (positive organizational experience, decent organization). , Organizational Career Leadership, Humanistic Job Design, Virtue-Based Organization, Goals, Organizational Values ​​and Expectations, Community-Based Organizations) and Sub-themes (Growth in Religious Social Environment, Social Learning, Family Culture), The antecedents are the motivation for public service in government organizations.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله motivation, public service, governing organizations, content analysis, antecedents

نویسندگان مقاله سید مجید احدی شعار |


مریم مجیدی |


مسعود قربان حسینی |


احسان ساده |



نشانی اینترنتی http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-552-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات