این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
حقوق اداری
، جلد ۸، شماره ۲۵، صفحات ۲۲۵-۲۵۴
عنوان فارسی
بررسی وضعیت سیاستگذاری عمومی و خطمشیگذاری دولت در دورههای آموزشی مهارتی در ایران
چکیده فارسی مقاله
یکی از وظایف اصلی دولتها، اعمال سیاستگذاری است. دولتها وظایف گوناگونی را مطابق قانون برعهده دارند؛ اما باتوجه به اینکه در بعضی از موارد، ورود پیدا نمیکنند یا نباید ورود یابند، بعضی از آن وظایف را با صلاحدیدی به بخشهای دیگر واگذار میکنند. دولتها میکوشند با تنظیم قواعد و مقررات و تدوین سیاستها، نقش مدیریتی را به عهده بگیرند. دورههای آموزشی مهارتی، کلید توسعه پایدار در هر کشور است و در حال حاضر، اهمیت خاص آن بر کسی پوشیده و پنهان نیست. در کشور ما نیز ارائهدهندگان آموزش و متولیان تربیت مهارتی و فنی در سطوح مختلف، بسیار متنوع و گسترده هستند. وجود یک نظام منسجم و پویا در حوزه دورههای آموزشی و تربیت مهارتی ـ حرفهای به همراه یک نهاد هماهنگکننده، از الزامات تضمین کیفیت و ارتقای جایگاه آن در کشور است؛ باوجود تاکید بر جایگاه آن، همچنین تشکیل نهاد هماهنگکننده؛ تشکیل یک نظام کارآمد متناسب ضروری بهنظر میرسد. این پژوهش با هدف بررسی نهادهای سیاستگذار و خطمشیگذار در حوزۀ دورههای آموزشی مهارتی، به دنبال توصیف وضعیت کنونی آنها و ارائه اولویتبندی از نهادها و دستگاههای سیاستگذار در این حوزه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، و نحوۀ گردآوری دادههای توصیفی از نوع پیمایشی است. برای رتبهبندی نهادها از تکنیک دلفی و آزمون تی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از بین کلیه نهادهای مورد بررسی، هفت نهاد خطمشیگذار موثر بر دورههای آموزشی مهارتی در کشور از دیدگاه خبرگان تعیین گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاستگذاری، حقوق عمومی، دولت، دورههای آموزشی مهارتی، خطمشیگذاری آموزشی
عنوان انگلیسی
Study the Status of Public Policy and Policy Making in Training – Skills Courses in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
One of the main tasks of governments is to implement policy. Governments have a variety of responsibilities under the law. However, due to the fact that in some cases, they do not enter or should not enter, some of them delegate those tasks to other departments at their own discretion. Governments try to assume a managerial role by setting rules and regulations and formulating policies. Skills training courses are the key to sustainable development in any country and at present its special importance is not hidden from anyone. In our country, training providers and those in charge of skills and technical training at various levels are very diverse and extensive. Existence of a coherent and dynamic system in the field of training and vocational training courses with a coordinating institution is one of the requirements for quality assurance and promotion of its position in the country. Despite emphasizing its position and also forming a coordinating institution, forming a system. Proportionally efficient, it seems necessary. This study aims to review the policy-making institutions and policy-makers in the field of skills training courses, seeks to describe their current situation and prioritize policy-making institutions and agencies in this field. And in terms of how to collect data is a descriptive survey type. Delphi technique and t-test were used to rank the institutions. The results of this study indicate that among all the studied institutions, seven policy-making institutions affecting skill training courses in the country were determined from the perspective of experts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Policy-making, public law, government, skills training courses, educational policy-making
نویسندگان مقاله
ریحانه قوسی |
محمد نوریان |
اسدالله عباسی |
نشانی اینترنتی
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-552-13&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات