این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۳۴

عنوان فارسی افزایش سرمایه و کیفیت گزارشگری مالی
چکیده فارسی مقاله هدف: این مقالهبا استفاده از جریان نقد آزاد و فرصت‌های رشد و با در نظر گرفتن هزینه سرمایه، به تأثیر افزایش سرمایه بر کیفیت گزارشگری مالی شرکت‌ها می‌پردازد. کیفیت گزارشگری مالی، عاملی بالقوه در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سهامداران شرکت‌ها است. روش: برای آزمون فرضیه‌های پژوهش، دو نمونه از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1379 تا 1396 استفاده شد. نمونه اصلی شامل شرکت‌هایی است که اقدام به افزایش سرمایه کرده و نمونه موازی شامل شرکت‌هایی که اقدام به افزایش سرمایه نکرده، ولی در گروه صنعت مربوط به شرکت‌هایی که افزایش سرمایه کرده‌اند قرار دارد، است. نمونه اصلی شامل 1543 مشاهده شرکت- سال و نمونه موازی شامل 1938 مشاهده شرکت- سال است. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌های رگرسیونی خطی چند متغیره استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد، شرکت‌هایی که از جریان نقد آزاد بالا و فرصت‌های رشد پایین و نیز از جریان نقد آزاد پایین و فرصت‌های رشد بالا برخوردار هستند، در زمان افزایش سرمایه اقدام به افزایش کیفیت گزارشگری مالی خود می‌نمایند. همچنین شرکت‌هایی که از هزینه سرمایه بالایی برخوردار هستند نسبت به شرکت‌هایی که از هزینه سرمایه پایین‌تری برخوردارند، از کیفیت گزارشگری مالی بالاتری برخوردار هستند.نتیجه‌گیری: شرکت‌هایی که اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده سهامداران و پذیره نویسی جدید می‌کنند، در زمان افزایش سرمایه اقدام به افزایش کیفیت گزارشگری مالی می‌نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افزایش سرمایه، جریان نقد آزاد، فرصت‌های رشد، هزینه سرمایه،

عنوان انگلیسی Seasoned Equity Offering and Financial Reporting Quality
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study explores the impact of seasoned equity offering (SEO) on financial reporting quality (FRQ), using free cash flow and growth opportunities, considering the cost of capital. Financial reporting quality is a potential factor in reducing information asymmetry between managers and shareholders of the companies. Method: We used two samples of the companies listed in the Tehran Stock Exchange from 2001 to 2018. The principal sample consists of the companies that had seasoned equity offerings, and the parallel sample consists of the companies that are in the same industry and did not have SEO. The principal sample consists of 1543 company-year observations, and the parallel sample consists of 1938 company-year observations. We used two methods to calculate growth opportunities, the market-to-book value ratio, and Hyland and Diltz (2002) method. Free cash flow (FCF) was estimated using the Richardson (2006) method. To examine the role of cost of capital, we used the five-factor model of Fama and French (2015). Financial reporting quality was estimated using the methods of Dechow and Dichev (2002) and McNichols (2002). To test the hypotheses, we estimated multivariate linear regressions using the findings of Dechow and Dichev (2002), Doyle et al. (2007), and Huang et al. (2012) and the portfolio formation approach. Results: Given that there are various measurements of financial reporting quality and there is no universally accepted way of the measurement of financial reporting quality, the results showed that the companies with high free cash flow and low growth opportunities and those with low free cash flow and high growth opportunities increase their financial reporting quality when seasoned equity offering. The companies with higher cost of capital have higher financial reporting quality compared with those with lower cost of capital, and when seasoned equity offering, the companies with lower cost of capital increase their financial reporting quality. The results also showed that while the companies without capital raising have high free cash flow and low growth opportunities, they have low financial reporting quality, and while the companies have low free cash flow and high growth opportunities, they have high financial reporting quality. Conclusion: Companies that accept seasoned equity offerings increase the quality of their financial reporting to attract more funding and succeed in underwriting new stocks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله افزایش سرمایه, جریان نقد آزاد, فرصت‌های رشد, هزینه سرمایه

نویسندگان مقاله محمود نصیری |
دانشجوی دکتری گروه حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

محمدحسین قائمی |
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.


نشانی اینترنتی https://jak.uk.ac.ir/article_2615_cc75b8ba97524f381a0a1ac00193da76.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات