این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۷۰
عنوان فارسی
فاعلیه استخدام الطریقه التکاملیه فی تعلیم مهاره "الکتابه المتقدّمه" لطلاب مرحله البکالوریوس(دراسه شبه تجریبیه فی جامعتی طهران والشهید بهشتی)
چکیده فارسی مقاله
من أساسیات وشروط القدره علی الکتابه هو تمکن الطالب وقدرته فی اعتماد سائر المهارات کالقراءه والاستماع، وهاتان المهارتان قادرتان علی أن ترفدا المتعلم بالمعلومات والمفردات التی یستطیع من خلالها القیام بالعمل الکتابی وتشکیل مخزون معرفی ولغوی. وتبرز إشکالیه البحث فی أنّ معظم الطلّاب الإیرانیین -بعد البکالوریوس- لا یکونون بالمستوی المطلوب فی المهارات اللغویه عموماً والکتابه علی وجه الخصوص. وانطلاقاً من هذه الحقیقه والواقع الذی یؤیده الکثیر من الدراسات والإحصائیات الرسمیه جاء البحث الراهن لیسلط الضوء علی واقع "الکتابه المتقدّمه" لدی الطالب الإیرانی ومعرفه مواطن الضغف والخلل، ومن ثم تقدیم طریقه بدیله هی الطریقه التکاملیه لاعتمادها بدل الطریقه المستقله المعمول بها فی الکثیر من الجامعات الإیرانیه. ولتحقیق هذه الغایه قمنا أولاً باختیار مجموعتین طلابیتین من جامعتین حکومیتین هما جامعه الشهید بهشتی وجامعه طهران، وبعد التأکد من مستوی المجموعتین واتفاقهما فی الأداء الکتابی قمنا بعرض وتدریس الطریقه التکاملیه علی المجموعه الأولی فیما خضعت المجموعه الثانیه للتدریس عبر الطریقه المستقله. واخترنا المنهجین الإحصائی والوصفی -التحلیلی لیکونا أداتنا فی تحدید الظاهره التعلیمیه کمیّاً ثم وصفها وتحلیلها للخروج بماده مکتمله عرضاً وتحلیلاً واستنتاجاً. جاءت نتائج التجربه داعمه للطریقه المقترحه. وبناء علی النتائج التی توصلنا إلیها تبین وجود دلاله إحصائیه عند مستوی (05، 0). وقد تفاعل الطلاب الذین تلقوا التدریس عبر الطریقه التکاملیه بشکل مقبول وحصل تطور بنسبه 20 بالمئه تقریباً حیث کانت نسبه متوسط المجموعه التجریبیه قبل البدء بإجراء التجربه 95/36% ووصلت هذه النسبه فی نهایه الفصل إلی 5/55% وهی نسبه عالیه لاسیما إذا قارنها بالمجموعه الضابطه التی کان متوسط درجاتهم فی بدایه الفصل 5/41% وبلغت فی نهایه الفصل 5/46%. ویعزی جانب من هذا النجاح فی التجربه إلی الطریقه التی تلقی الطلاب بها تعلیم الکتابه، وکذلک إلی التأکید المستمر خلال الفصل الدراسی علی جوانب نظریه فی الکتابه ومقوماتها وتعلیم الطلاب الأسلوب الناجح فی الکتابه وما تتضمنه من أجزاء مختلفه.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهاره الکتابه، الطریقه التکاملیه، الطریقه المستقله، طلاب مرحله البکالوریوس.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Using the Integrated Method in Teaching the Skill of "Advanced Writing" to Undergraduate Students: A Semi-empirical Study at Universities of Tehran and Shahid Beheshti
چکیده انگلیسی مقاله
One of the basics and conditions of being able to write is the student's ability and ability to benefit from other skills such as reading and listening. These two skills provide the learner with information and vocabulary through which he can do the written work. The problem of research highlights that most Iranian students after the bachelor degree do not meet the required level in language skills in general and writing in particular. Based on this fact and the reality supported by many official studies and statistics, the current research sheds light on the reality of Iranian students' writing and weaknesses, and then to provide an alternative method to the independent one adopted in many universities in Iran. To achieve this goal, we first selected two student groups from Shahid Beheshti University and the University of Tehran, and after verifying their level and agreement in written performance, we presented and taught the integrated method to the first group while the second group was subjected to teaching via the independent method. We chose the descriptive and analytical approach as a tool in describing the phenomenon and the reality of students and obtaining results after the experiment and finally analyzing them to come up with a complete article. The results of the experiment were supportive of the proposed method, whereby students who received teaching interacted through the integrated method in an acceptable manner and there was an evolution of approximately 20 percent, where the average of the experimental group before starting the experiment was 95.36%, and this ratio reached at the end of the semester to 5/55%, which is the ratio High, especially if compared to the control group whose average score at the beginning of the semester was 41.5% and reached the end of the semester 5/46%. Part of this success in the experiment is attributed to the way students received writing education, as well as to the constant emphasis during the semester on theoretical aspects of writing and its components and teaching students the successful method of writing and its various parts..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Writing Skill, Integrated Method, Independent Method, Undergraduate Students, Quasi-experimental Study
نویسندگان مقاله
عدنان زمانی | Adnan zamani
Arabic Language and Literature, University of Tarbiat Modares, Tehran
اللغه العربیه وآدابها بجامعه تربیت مدرس، طهران
عیسی متقی زاده | Issa Mottghizadeh
Faculty of Humanities, University of Tarbiat Modares, Tehran
قسم اللغه العربیه وآدابها، جامعه تربیت مدرس، طهران.
هادی نظری منظم | hadi nazarimonazam
Faculty of Humanities, University of Tarbiat Modares, Tehran
قسم اللغه العربیه وآدابها، جامعه تربیت مدرس، طهران.
مجید نعمتی | Majid Nemati
Faculty of Humanities, University of Tehran, Tehran
قسم الآداب واللغات الأجنبیه، جامعه طهران، طهران.
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56289-1&slc_lang=ar&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات