این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۹۱
عنوان فارسی
فاعلیه استخدام الحقائب التعلیمیه فی تحسین تعلّم اللغه العربیه لدی تلامذه الصف الحادی عشر بمدینه أصفهان
چکیده فارسی مقاله
تعد الحقائب التعلیمیه إحدی الأدوات الحدیثه فی التعلیم وإحدی أنماط التقویم البدیل الذی أدّی استخدامها -حسب الکثیر من الدراسات- إلی تحسین التعلّم ورفع مستوی استقلالیه التعلّم والمهارات الذاتیه لدی الدارسین. من منطلق هذه الضروره، تحاول هذه الدراسه معالجه مدی فاعلیه استخدام الحقائب التعلیمیه فی تعلیم اللغه العربیه فی سیاق المدارس الثانویه الإیرانیه التی تقوم طرائقها التعلیمیه والتقویمیه علی أسالیب مألوفه مثل الاکتفاء بالتدریس المباشر للـکتاب والاختبارات النصفیه والنهائیه التی تهدف معظمها إلی إعداد التلامذه لاختبار دخول الجامعات. فهل تؤدّی توظیف الحقائب التعلیمیه التی تعتمد علی النشاطات الصفیه والمنزلیه المتعدده إلی تحسین تعلّم اللغه العربیه فی المدارس الثانویه الإیرانیه مقارنه مع الطریقه المألوفه؟ تمّ استخدام المنهج شبه التجریبی وتـﻜوّنت عیّنه الدراسه من 30 تلمیذاً فی الصف الحادی عشر فی فرع العلوم الإنسانیه فی مدرسه "رسالت الثانویه" و مدرسه "قلم سفید" بمدینه أصفهان. قدّمت ماده اللغه العربیه بتقنیه الحقیبه التعلیمیه للمجموعه التجریبیه فی مدرسه "قلم سفید" وبالطریقه التقلیدیه للمجموعه الضابطه فی مدرسه "رسالت". توصّلت الدراسه إلی أنّ ثمه فروق ذات دلاله إحصائیه بین المتوسّط الحسابی لصالح المجموعه التجریبیه التی خضعت لتقنیه الحقیبه التعلیمیه وهذا یدلّ علی فاعلیه استخدام التقنیه ودورها الإیجابی فی تحسین ماده اللغه العربیه فی مدرسه "قلم سفید" الثانویه.
کلیدواژههای فارسی مقاله
التقویم البدیل، الحقیبه التعلیمیه، تعلیم اللغه العربیه، مدرسه "،قلم سفید"، الثانویه، مدرسه "،رسالت"، الثانویه.
عنوان انگلیسی
The Effect of Applying Portfolio in Improving Arabic Learning for Eleventh Grade High School Students in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
Portfolio is one of the new tools in educational systems and an alternative method in assessment whose application, based on many researches, results in better learning, independence enhancement as well as self-learning skill in students. Thus, this research intends to, considering experimental method, investigate the effects of portfolio application in Arabic language teaching in Iranian high schools. Since the educational and assessment methods in most schools are based on conventional ones such as teaching books directly to students and mid-term and final exams, intending mostly to prepare the students for the university entrance exam, a question arises as to whether applying portfolio based on various class and homework assignments can lead to the improvement in learning Arabic language in Iran compared to the conventional method. The sample research were conducted among 30 students of the eleventh grade –with humanity as major –in Resalat and Ghalam Sefid high schools located in Isfahan. Arabic lesson based on the portfolio method is administered for experimental group in Ghalam Sefid high school and another method –conventional one is administered for control group in Resalat high school. Results suggest that there is a meaningful difference between the two groups and portfolio has had a positive effect on educational improvement in the experimental group in Ghalam Sefid high school compared the control group in Rsalat high school.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Alternative Assessment, Portfolio, Arabic Learning, Ghalam Sefid High School, Rsalat High School.
نویسندگان مقاله
امین نظری تریزی | Amin Nazari Terizi
Arabic Language and literature, University of Isfahan.
اللغه العربیه وآدابها بجامعه أصفهان
دانش محمدی | Danesh Mohammadi
Arabic Language and Literature, University of Shiraz.
اللغه العربیه وآدابها بجامعه شیراز
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-55108-1&slc_lang=ar&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات