این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۸۹-۱۰۵

عنوان فارسی مدل‌سازی عملیات جانب دریا و انتخاب الگوریتم فراابتکاری حل آن
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر با رشد روزافزون دو پدیده جهانی‌شدن اقتصاد و تسهیل حمل‌ونقل کالا در دریاها، اهمیت حمل‌ونقل دریایی بیشتر از گذشته شده است. ازآنجاکه بندرها مراکز مهمی در شبکه حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شوند و تأثیر مستقیمی بر فرایند حمل‌ونقل دریایی می‌گذارند و اهمیت برنامه‌ریزی عملیات بندر، به‌گونه‌ای که کم‌ترین هزینه را برای بندر داشته باشد، بیش‌ازپیش شده است. دسته‌ای از مسائلِ برنامه‌ریزیِ بندرها که موردتوجه مقاله‌ها و پژوهش‌های زیادی قرارگرفته است، مسائل عملیات جانب دریا است. عملیات جانب دریا شامل سه مسئله تخصیص پهلوگاه، تخصیص جرثقیل اسکله و برنامه‌ریزی جرثقیل اسکله می‌شود. این مقاله قصد دارد به مدل‌سازی ادغامی و حل این سه مسئله بپردازد تا یک برنامه بهینه برای عملیات جانب دریا تهیه شود. این مقاله از الگوریتم ابتکاری برنامه‌ریزی پویا برای حل مسئله برنامه‌ریزی جرثقیل اسکله و 5 الگوریتم فراابتکاری (GA, PSO, ACO, ICO, TS) برای حل مسئله تخصیص پهلوگاه و جرثقیل اسکله استفاده می‌کند و در نهایت به مقایسه عملکرد این الگوریتم‌ها می‌پردازد. نتایج عددی این مقاله پاسخ‌های بهتر الگوریتم ژنتیک نسبت به سایر الگوریتم‌های فراابتکاری پیشنهادی را نشان می‌دهد (در پایانه اول 0.36 درصد و در پایانه دوم 0.65 درصد از بهترین پاسخ یافت شده بین 5 الگوریتم پیشنهادی فاصله دارد). برای اعتبارسنجی نتایج این مقاله از داده‌های دو پایانه کانتینری بندر شهید رجایی استفاده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسائل عملیان جانب دریا، مسئله تخصیص پهلوگاه، مسئله تخصیص جرثقیل اسکله، مسئله برنامهریزی جرثقیل اسکله،

عنوان انگلیسی Seaside operations modeling and selecting an algorithm for solving
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, with the increasing growth of globalization and facilitation of freight transportation by sea, the importance of maritime transportation has become more than ever. Since ports are important hubs in the maritime network and have a direct impact on the maritime transportation process, the importance of port operations planning, minimizing the cost of operations, has become increased. One of the port planning subjects is seaside operations. seaside operations include three subjects: Berth Allocation Problem, Quay Crane Assignment Problem, and Quay Crane Scheduling Problem. This paper intends to develop and solve integrated model for these three subjects to achieve an optimal plan for seaside operations. This paper uses the heuristic algorithm, dynamic programming, to solve quay crane scheduling problem and 5 metaheuristic algorithms (GA, PSO, ACO, ICO, TS) to solve berth allocation and quay crane assignment problem and finally compares the performance of these algorithms. The results show the better performance of the genetic algorithm in solving seaside operations problems. To validate the results of this paper, the data of two container terminals of Shahid Rajaei port have been used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسائل عملیان جانب دریا, مسئله تخصیص پهلوگاه, مسئله تخصیص جرثقیل اسکله, مسئله برنامهریزی جرثقیل اسکله

نویسندگان مقاله علی امیدوارپناه احمدآبادی |
کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشگاه علم‌وصنعت ایران

عبدالرضا شیخ الاسلامی |
استادیار دانشکده مهندسی عمران، گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشگاه علم‌وصنعت ایران


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_247520_4ba7f416c1942519fb460832913332dd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات