این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۲-۶۲

عنوان فارسی بررسی تجربی بکارگیری موج‌گیر شناور لوزی شکل در جلوی جکت در مواجهه با امواج تصادفی دریا
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق، بدست آوردن نیرویِ برش پایه و لنگر واژگونی جکتِ دریایی، در مواجهه با امواج تصادفی دریا و بکارگیری موج‌گیر شناور لوزی شکل در جلوی سازه جکت، با هدفِ کاهش نیرو و لنگر واژگونی می‌باشد. در این راستا، مدل سازه‌ی جکت به ارتفاع 4/55 متر، ساخته و در فلوم آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس، به طول 402 متر و عمق ساکن آب4 متر، در معرض امواج تصادفی دریا، تحت طیف جانسواپ، قرار گرفت. موج‌‌گیر شناور با مقطع لوزی در جلویِ جکت، قرار گرفته و امواج تصادفی با ارتفاع موج 23 سانتی‌متر به جکت تابانده شد. نتایج مأخوذه نشان می‌دهد، موج‌‌گیر در امواج حداکثر، موثر و میانگین بترتیب، 20.56، 34.29، 77/ 27درصد، کاهش برش پایه و 34.31، 33.11، 46.36درصد کاهش لنگر واژگونی را موجب شده است. در تمام آزمایش‌ها شرایط آب عمیق حاکم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جکت، امواج تصادفی، برش پایه، لنگر واژگونی، موج‌گیرشناور لوزی شکل،

عنوان انگلیسی Experimental study of the utilizing of a floating rhombus-shaped wave barrier in front of the jacket subjected to random waves
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to obtain the base shear force and an overturning moment of the marine jacket in the face of accidental sea waves and the use of a rhombus-shaped wave barrier in front of the jacket’s structure with the aim of reducing the force and overturning moment. In this regard, the model of the jacket structure is constructed at a height of 4.55 meters, 402 meters in length and 4 meters in depth of water, exposed to random waves of the sea and is subjected to the Jonswap spectrum in the flume of Fars National Marine Laboratory (NIMALA). A floating wave barrier was placed in the front of the jacket, and random waves with a wavelength of 23 centimeters were shifted to the jacket. The results show that the wave barrier was caused the reduction of base shear, in maximized, effective and average waves, respectively, 20.56, 34.29 and 27.77 percentage, and 34.31, 33.11 and 46.36% subsequently of the overturning moment. In all examinations, deep water conditions prevail.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جکت, امواج تصادفی, برش پایه, لنگر واژگونی, موج‌گیرشناور لوزی شکل

نویسندگان مقاله آرش دلیلی اسگویی |
دانشجوی دکتریگروه عمران، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران

رامین وفایی پورسرخابی |
گروه عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

احمد ملکی |
گروه عمران، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران

حمید احمدی |
عضو هیأت علمی دانشکده عمران دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_244088_3b5ab7876f98bc2c6e7ae473964dd97e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات