این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی بررسی تجربی تأثیر موقعیت هیدروفویل‌ها بر مقاومت هیدرودینامیکی یک شناور تندرو هیدروفویلی
چکیده فارسی مقاله شناور هیدروفویلی دارای باله‌های مغروق است که توسط ستون‌هایی به زیر بدنه آن متصل می‎گردد. با شروع حرکت و تولید نیروی برا توسط هیدروفویل‌ها، بدنه شناور از سطح آب جدا شده در نتیجه مقاومت آن کاهش و سرعت آن افزایش می‌یابد. موقعیت قرارگیری هیدروفویل‌ها در طول بدنه شناور تأثیر قابل توجهی بر روی مقاومت، عملکرد هیدرودینامیکی و تعادل آن دارد. در این مقاله تأثیر موقعیت طولی هیدروفویل سینه بر روی مقاومت هیدرودینامیکی یک شناور تندرو هیدروفویلی در سه حالت و در شش سرعت مختلف از طریق تست مدل کشتی بررسی شده است. آزمایش‌ها در حوضچه کشش آزمایشگاه ملی شهدای خلیج فارس انجام شده است. نتایج نشان داد که منحنی‌های ضریب مقاومت کل بین اعداد فرود 27/0 تا 64/1 در هر سه حالت رفتار فیزیکی مشابهی از خود نشان می‌دهند. در این بازه، بالابری ایجاد شده توسط هیدروفویل جلو و عقب مدل شناور سبب می‌شود بدنه به‌طور یکنواخت از سطح آب جدا شود و مقاومت اصطکاکی کاهش پیدا کند، که در مقایسه کلی این حالات، موقعیت قرار‌گیری هیدروفویل سینه در فاصله 56 سانتی‌متر از مرکز ثقل مدل شناور (Position-1) به دلیل فاصله مناسب دو هیدروفویل جلو و عقب نسبت به مرکز ثقل و نیز نسبت به‌هم، از مقاومت کمتری برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی شناور هیدروفویلی، مقاومت، تست مدل کشتی، حوضچه کشش،

عنوان انگلیسی Experimental investigation of the effect of hydrofoils position on hydrodynamic resistance of the gliding hydrofoil craft
چکیده انگلیسی مقاله AbstractHydrofoil craft has submerged wings that mounted with struts below of the hull. With the onset of movement and the production of lift by hydrofoils, the craft hull is separated from the water surface, thereby reducing its resistance and increasing its velocity. The position of the hydrofoils along the body have a significant effect on the resistance, hydrodynamic performance and stability. In this paper, are investigated influence of longitudinal position of front hydrofoil on the hydrodynamic resistance of a hydrofoil craft in three modes and at six different speeds through ship model test. Experiments have been carried out in a towing tank of NIMALA. The results showed that the total resistance coefficient curves showed similar physical behavior between 0.27 to 1.64 in all three states. in this range, the lift created by the front and rear hydrofoils of the model causes the body to be uniformly separated from the water surface and to reduce friction resistance, that in general comparison of these situations, the position of the front hydrofoil at a distance of 56 cm from the center of gravity of the model(Position-1) due to the proper distance of the two front and rear hydrofoils relative to the center of gravity and also to each other has less resistance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژه‌های کلیدی شناور هیدروفویلی, مقاومت, تست مدل کشتی, حوضچه کشش

نویسندگان مقاله مهدی سلیمانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، نوشهر

کریم اکبری وکیل ابادی |
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، نوشهر

حسن قاسمی |
استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشکده مهندسی دریا

ابوالفتح عسکریان خوب |
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، نوشهر


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_38405_af272b23ba7c32073ecf22956163843b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات